Jan Hocek Hristo Vitchev Quartet: Of Light And Shadows; Behind the Shadows15. 1. 2018

Již jsem tady (v roce 2016) recenzoval dvojalbový počin amerického jazzového kytaristy bulharského původu Hrista Vitcheva, který se jmenoval mnohoslibně In Search Of Wonders (zde). Nyní vyšlo další pozoruhodné album se stejně vzrušujícím titulem Of Light And Shadows, téměř pětasedmdesátiminutový opus, doplněný o dvacetiminutový appendix Behind the Shadows s podtitulem Freely Improvised Stories. Sestava Vitchevova kvareta zůstala nezměněná; vedle lídra a autora všech kompozic ho tvoří pianista Jasnam Daya Singh, kontrabasista Dan Robbins a bubeník Mike Shannon.

Nový materiál doznal ještě epičtějšího rozměru, aniž by kapela musela sáhnout po jiných výrazových prostředcích. Zůstal stejně barvitý, s nápaditými sólovými chorusy kytary a piana, s tvárnou, leckdy eruptivní rytmikou. Moderní, nebo lépe řečeno současný jazzový jazyk zůstal srozumitelný, ovšem vyzrál a zhutněl. Jen se trochu obávám, aby pro posluchače progresivního jazzu nebyl příliš obyčejný a pro běžného jazzofila zase málo líbivý. A tady bych si dovolil možná provokativní poznámku. Nejde ani tak o míru progresivity v užití výrazových a kompozičních prostředků a postupů, aby dílo bylo umělecky neortodoxní a hlavně aktuální, ale co posluchači sděluje. Vitchevovi se daří najít optimální míru abstrakce, aby jeho hudba nebyla polopatická, ale ani neukotvená, chimérická; v obou případech tak s postupujícím časem nehrozí zevšednění a nuda. Základem všech jeho kompozic je nijak neskrývaná melodie a neobyčejně nápaditá a variabilní práce buď přímo s ní, nebo s úlomky témat, které z ní instrumentalisté vydolují. Nechybí výrazné rytmické riffy a figury, podmalby, kontrapunktický způsob vedení hlasů, proměnlivá dynamika i zhušťování struktury a narušování textury skladeb.

Bohatství a charakter melodií jsou vlastně až nejazzové. V titulní skladbě hned v úvodu alba vytváří hutně frázující rytmické podloží ve střetu s až šansonově dramatickou melodií vzrušující napětí, jež vyústí v bezmála hispánskou vášeň. Narockovělé téma v The Shortest Wavelength je na ploše více než 11 minut uchopeno a rozvinuto skrze šťavnatá sóla kontrabasu, piana a kytary; ta získává zprvu delikátně jiskřivý tón, posléze se změní v plamenomet. Nechybí typický hard-bop (Selective Absorption), ani procítěná balada a´la Pat Metheny (At Your Side) či lahodné (ale nikoli sladké) milostné vyznání (A Portrait Of a Love Forgotten). Ovšem pak jsou tu opravdové jazzové perly! Dvouminutové klavírní preludium odstartuje kompozici Prismic Dance, jež je složena z ostrých melodických střípků a graduje s jazz-rockovou silou k neočekávanému zvolnění s rozvrásněnou melodií a klavírním partem inspirovaným soudobou vážnou hudbou. Pentachromatic Butterflies vzlétnou z hutných basových riffů ke kytarovému cíli v podobě improvizačního ohňostroje. Album vrcholí dvanáctiminutovou skladbou Partial Darkness, jež shrnuje s novou silou vše řečené...

Přidané CD s volně improvizovanými příběhy, které vycházejí s tématického materiálu kompozic z hlavního alba, obsahuje čtyři kusy pojmenované Liber s příslušným pořadovým číslem. Jednička je postavena na naléhavosti rytmiky, která nepostrádá ani řízné groovy, a nervních dialozích kytary a piana. Číslo 2 skrývá sice pravidelný rytmický tep, ale nad ním vybuchují melodické záblesky a výkřiky. Trojka je sycena ostrým jazz-rockovým běsněním, poslední track pak skrývá doslova improvizační obžérství všech aktérů.

Který z těchto způsobů si Vitchev se svými spoluhráči zvolí v budoucnosti, toť otázkou. V prvém případě mám již pocit, že dosáhli výrazového maxima, v tom volnějším způsobu bych viděl bohatý potenciál; ovšem za předpokladu, že je to nesvede na zcestí bezobsažné nekontrolovatelnosti. Ale třeba přijdou s úplně jinou tváří…


Hristo Vitchev Quartet: Of Light And Shadows; Behind the Shadows

First Orbit Sounds Music (http://www.firstorbitsounds.com)

(https://itunes.apple.com/us/album/of-light-and-shadows/1316829362)

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!