Začátkem letošního roku vydala americká sopranistka Renée Fleming album Distant Light. Zpěvačka patřící do první operní ligy na něm zpívá skladbu Knoxville- Summer of 1915 Samuela Barbera a písňový cyklus The Strand Settings Anderse Hillborga. První kompozice pochází z roku 1947, druhá z roku 2013, ale více než šedesátiletá vzdálenost mezi nimi příliš slyšet není. Pozornost si zaslouží především třetí část disku, kterou tvoří tři písně od Islanďanky Björk přenesené z převážně elektronického zvuku do světa orchestru. Jóga a All Is full Of Love vyšly na desce Homogenic v roce 1997, Virus na albu Biophilia v roce 2011. Pro Renée Fleming, která je údajně velkou obdivovatelkou Björk, je upravil švédský skladatel a dirigent Hans Ek. Co je na této volbě zajímavého?
Když interpret klasické hudby sáhne po materiálu z jiného žánru, může k tomu mít různé motivace. Samozřejmě to mohou být čistě specifické hudební kvality, někdy i symbolické mimohudební souvislosti. Nepříliš často přiznávaným, ale nepominutelným motivem k takovému kroku je však také snaha přitáhnout publikum, přesvědčit posluchače, které by operní zpěvačka nechala chladnými, aby jí dali šanci, když tak odvážně překračuje svůj žánrový stín, a aby se nechali překvapit netušenými kvalitami, které takový tah může přinést.
Bohužel v případě alba Distant Light k žádnému vzniku nových kvalit nedochází. Na písních Björk totiž nejsou tím nejzajímavějším jejich melodie, ale to, jak je ona sama přednáší a jak spojuje svůj hlas s dalšími zvuky. Orchestrální aranžmá Hanse Eka nic nového nepřináší (koneckonců s orchestrem se autorka již spojila několikrát a nové aranže nejsou oproti těm existujícím nijak objevné) a školený soprán Renée Fleming postrádá energii a třeba i lehkou, dráždivou hysteričnost původních verzí. Podobně nijace a sterilně dopadla v roce 2010 deska Dark Hope, kde Renée Fleming nazpívala písně od Muse, Arcade Fire a dalších popových a rockových interpretů.
Lze se na to dívat i tak, že máme před sebou další z pokusů nahrávacího průmyslu srovnat se s dlouhodobým ústupem vážné hudby z výsluní posluchačské pozornosti. Tyto pokusy mají různé podoby. V posledních letech například značka Deutsche Grammophon zkoušela svěřit nahrávky ze svého katalogu tvůrcům z více, či méně progresivní a více, či méně taneční scény elektronické hudby v sérii ReComposed. Hypnotický mash-up Ravelova Bolera a Musorgského Obrázků z výstavy, který utkali Carl Craig a Moritz von Oswald, i pitva nedokončené Mahlerovy desáté symfonie Matthewem Herbertem přinesly docela zajímavé výsledky. Kolik nových posluchačů přihrály originálům, není známo. V poslední době totéž vydavatelství, etalon konzervativních hodnot a vysokého umění, zařazuje do svého katalogu položky jakoby současné, ale zároveň na hranici kýče a často i za ní. Joep Beving nebo Max Richter tu nabízejí hudbu k uspávání koťátek (i když tomu druhému nutno přiznat šikovné překomponování Vivaldiho pro zmíněnou sérii ReComposed), ale tváří se u toho veleumělecky.
Všechny ty snahy jako by vycházely z představy, že vážná hudba a její místo ve světě jsou neměnné a je jen třeba přesvědčit zbloudilé publikum, aby si k nim znovu našlo cestu. Zazpíváme vám pop s orchestrem, dovolíme vám do sálu vstup bez motýlka, načež vy se pak nadšeně vrátíte k Beethovenovi a zapomenete na Kanye Westa. Takový přístup ovšem ignoruje fakt, že vážná hudba dnes má zcela jinou roli a že funkce, které plnila, již převzaly hudby jiné.
Čím vážná hudba dnes není?
Uměním reprezentujícím: Před pár staletími si vladaři nechávali ke korunovaci napsat operu, dnes si pozvou kapelu Kryštof a Michala Davida.
Uměním překvapujícím: Publiku je v tomto ranku nabízeno stále totéž, jen v nových nahrávkách. (Tedy – čtenářům HIS Voice netřeba vysvětlovat, že existuje komponovaná hudba usilující o novost, ale ta má v katalogu značek jako Deutsche Grammophon nebo Decca jen marginální prostor.)
Uměním odrážejícím současnost: Vážná hudba dnes naopak slouží jako pomůcka k úniku před realitou.
Samozřejmě, že průmysl, který již více než sto let žije zaběhnutým způsobem, nemá mnoho chuti se od základu měnit. Je pro něj snazší vymýšlet cool reklamy a zkoušet tutéž hudbu prezentovat skrze virtuální realitu, než přemýšlet o změně dramaturgie.
Ano, hudba Bacha, Brahmse nebo Dvořáka si zaslouží nebýt zapomenuta, ale tvářit se, že jde o do mramoru vytesané hodnoty, je marné. Oproti literatuře stejných věků má hudba výhodu, že je s každým novým provedením vlastně nově stvořena. To je důvod, proč i gregoriánský chorál může být současný, zatímco středověkou literaturu čte skutečně jen hrstka expertů.
Míchání starého a nového, vysokého a nízkého je zcela v pořádku, je-li k němu přistupováno s cílem dostat se do nového světa. Pokud je používáno jen jako návnada s úmyslem udržet neměnný stav věcí, je to klamavá reklama a v dlouhodobé perspektivě zbytečná snaha. V podání Renée Fleming není klasická hudba vtažena do žhavé současnosti díky volbě tří písní od Björk. Spíše naopak, ty písně jako by v operním podání zestárly a ztuhly.
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Zkouška sirén: experimentující antimodernista John Tavener
- Festival Maerzmusik: Hudba a čas v digitálním věku
- Zkouška sirén - Kdo je náš mecenáš?
- Zkouška sirén - Obklopeni orchestrem
- Zkouška sirén - Není anonym jako anonym
- Björk: Utopia
- Videa na víkend
- Zkouška sirén - Trochu nižší C4
- Zkouška sirén - Andrew Downes
- Max Richter: Sleep
- The Long Now 2016 – Ve znamení bdění
- Kevin Volans: Potřebujete-li publikum, nepotřebujeme vás
- Hudební fórum Hradec Králové 2016
- Hermovo ucho: Baryton Buckner
- MusicOlomouc: zvuková duha v barokních kulisách
- Videa na víkend - nejlepší skladby milénia
- František Chaloupka: Selected Works 2006–2015
- Nehybnost 5
- Zápisky melomanovy 17
- MusicOlomouc již ode dneška
- Nehybnost 4
- Boris Kovač: Times of Day
- Videa na víkend - nesnesitelně uklidňující hudba
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Videa na víkend - nová sezóna
- Videa na víkend - pocty
- Hermovo ucho: Dopis od Merapi
- Videa na víkend - Contempuls za dveřmi
- Hermovo ucho: Musica speculativa vs. musica corporalis?
- Videa na víkend - ptačí písně
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- Pauline Oliveros 1932-2016
- Tõnu Kõrvitz: Mirror
- Nehybnost 7
- Maria-Paz Santibañez: Echoes et résonances
- Iannis Xenakis: La Légende d'Eer
- Jean-Claude Risset 1938-2016
- Hudební intimnosti
- Pascal Gallois, revolucionář fagotu
- Josef Klíč: Grafické partitury a texty Sonnyho Halase
- Svět zvuků Kaiji Saariaho
- Zápisky melomanovy 16
- Z obrazu zvuk
- Jexper Holmen: Krása z kosmické perspektivy
- Odešel Eugenius Rudnik, elektroakustický strážce ekecheirie
- David Lang: the national anthems / the little match girl passion
- Cluster Ensemble Plays Philip Glass
- Videa na víkend - Berlín
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Eva Šušková: secret VOICE electric
- Terry Riley: The 3 Generations Trio
- Kaada / Patton: Bacteria Cult
- Tobias Meier: Interesting
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Poprvé v Pavilonu A
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- Tvar, prostor a čas
- Hermovo ucho: Harmonie a poezie podle Michaela Pisara
- Peter Eötvös - zítra, pozítří a popozítří
- Miroslav Srnka: Chamber Music
- Lunaris: Music by Jonathan Östlund
- Nehybnost
- Nehybnost 2
- Videa na víkend - Ladislav Kupkovič
- Jan Karman: Geneefse Psalter
- Videa na víkend - Einojuhani Rautavaara
- Hans Abrahamsen: Let me tell you
- Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)
- Olga Neuwirth: Goodnight Mommy
- Hermovo ucho: Dopis od Krakatoa
- Petr Bakla: Piano Concerto, Classical Blend / Weihnachtsoratorium
- Nehybnost 3
- Zápisky melomanovy 14
- Osobní úvaha nad operami a seznamy
- Hermovo ucho: Onement anebo Když se „jedinost“ zaměňuje za „jedinečnost“
- Vzpomínka na Ladislava Kupkoviče
- Videa na víkend - Britská edice
- Michael Byron: In the Village of Hope; Peter Garland: After the Wars; Chas Smith: Twilight of the Dreamboats
- NODO – Dny Nové Opery Ostrava 2016
- Videa na víkend - léto je tu!
- Andersen Viana aneb Brazílie není jen olympiáda
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Videa na víkend - do vesmíru
- Hudební fórum Hradec Králové 2017
- Hermovo ucho: Gamelan z klece ven!
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Zápisky melomanovy 30
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Videa na víkend - třikrát živě
- Videa na víkend - Stroje to umí lépe
- Sára Medková: De Profundis
- Videa na víkend - blíží se podzim
- Daniel Brožák 1947-2017
- Videa na víkend - zpátky do školy!
- Tomáš Hrubiš: Raport
- Ostravské dny 2017
- Elektroakustická hudba Zbyňka Vostřáka dnes večer ve Vršovicích
- Videa na víkend - zveme na MusicOlomouc
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Videa na víkend - Slovensko
- Morton Feldman v DOX
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Zeitkratzer: Serbian War Songs
- Zápisky melomanovy 35
- Iva Bittová - Kafka, Kurtág, kojoti
- Videa na víkend - Hudba spojuje Evropu
- Rajská akustika
- Partitura a provedení – Petr Bakla: Elsewhere
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Iszek Baraque: The Other Side of František Chaloupka
- Marek Keprt - Tóny se vModříňují
- Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion
- Zápisky melomanovy 33
- zeitkratzer + Elliott Sharp: Oneirika
- Michal Rataj: Sentenceless Sentence
- Partitura a provedení – Ondřej Štochl: ve dne stíny, v noci Světlo
- Elliott Sharp: Oceanus Procellarum
- Videa na víkend - pastorální
- Žádný člověk - opera s tichým výbuchem a bez kompromisů.
- Starý kouzelník aneb Re-Inventing Smetak
- Skladatel Jiří Kadeřábek hvězdou jarních premiér
- Martin Marek: Loudium
- Zápisky melomanovy 23
- MaerzMusik – festival vzdorující času
- Peter Graham: Těch, které zajímá opravdu hudba, je strašně málo
- Michael ZT Rose: Phantasmagoria
- Videa na víkend - Svěcení jara
- Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki's 3rd Symphony)
- Nehybnost 8
- Ondřej Adámek: Körper und Seele
- Videa na víkend - hory
- Láska na dálku v Brně
- Nehybnost 9
- Martin Smolka: Poema de balcones
- Videa na víkend - Hilmar Örn Hilmarsson
- Mahan Esfahani: Současných skladeb pro cembalo není nikdy dost
- The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno: Co znamená vésti koně
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Nový orchestr, nové místo, nová hudba. Ostravské dny 2017
- Ivana Loudová 1941-2017
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Hermovo ucho: Colin McPhee – kronikář i pokračovatel balijské hudební tradice
- Ana-Maria Avram 1961-2017
- Videa na víkend - Ostravské ochutnávky
- John Cage, Reinhold Friedl: Complete Song Books
- Bernhard Lang: Spas nás před všemi, kdo se nás pokoušejí spasit
- Présence électronique 2017
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Zvukové stezky a magnetická pole v Anežském klášteře
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern I
- Videa na víkend - V hájích pěvců sbory
- Marek Kopelent - Pročistit partituru
- Videa na víkend - hromadění nástrojů
- Gigabajty kazet
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody I - Myšlenky rychlejší než zvuk
- Hortus Musicus, stará i nová hudba a soutěž o lístky
- Klaus Lang: Organ Works Vol. 2
- Giacinto Scelsi
- Degustace z archivu: Giacinto Scelsi
- Nekonečně dlouhé teď (MaerzMusik 2015)
- Florian Wittenburg: Aleatoric Inspiration
- MusicOlomouc 2015
- První úterek - napsaný v úterý, ale přeložený až ve čtvrtek - v měsíci: tři odstavce, možná čtyři, při online čtení (a na cestě).
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Péter Eötvös: Concertos
- Videa na víkend
- Liška a Stockhausen na Strunách podzimu
- Rok jubilantů a strašení soudobou hudbou
- Zápisky z podzemí
- Videa na víkend - zveme na Echofluxx 15
- Nehorázné peníze
- Peter Ablinger: Voices and Piano
- Videa na víkend
- Bernhard Lang: DW 16 / Songbook I
- Videa na víkend - islámská edice
- Zápisky melomanovy 1
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody II - Neklidná šedesátá a počátek industriální hudby
- Videa na víkend - Sedminásobné RIP
- Michael Gordon: Dystopia
- Videa na víkend
- MaerzMusik 2013: Ve znamení korektnosti
- Steve Reich: Radio Rewrite
- Videa na víkend - pozvánka na Expozici nové hudby
- Michael Vincent Waller: The South Shore
- Kadosch & Babel Eyes: Disappearing Languages
- Steve Reich / Ensemble Avantgarde: Four Organs, Phase Patterns, Pendulum Music
- Steve Reich / Beryl Korot: Three Tales
- Steve Reich: WTC 9/11
- Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?
- Hermovo ucho: Hudba mocnější než sama moc
- Pozítří: Industrial v husitském kostele
- Zkouška sirén - Hudba ve jménu přírody
- Zkouška sirén - Dáma a smrt
- Zkouška sirén: Kritici
- Zkouška sirén - Jak srovnat pohlaví?
- Zkouška sirén - Partitury pro posluchače
- Zkouška sirén - Dálava
- Zkouška sirén - Hloupé otázky
- Zkouška sirén: Vysočina
- Zkouška sirén: Bez břišních tanečnic
- Zkouška sirén: Hudba a politika
- Zkouška sirén: Příliš mnoho hudby?
- Zkouška sirén: Práce v písni, píseň v práci
- Zkouška sirén: Akademické problémy
- Zkouška sirén: Hudba na ulici
- Zkouška sirén: Tělo hudby
- Zkouška sirén: Sborová identita
- Zkouška sirén - Zvuky města
- Zkouška sirén – Hudba a jídlo
- Tomáš Liška: Bercheros Odyssey
- Music From The Tudorfest: San Francisco Tape Music Center 1964
- Videa na víkend
- MusicOlomouc nově nakopnutá
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- Iannis Xenakis na Kráse dneška v úterý
- Videa na víkend
- Isaak Osipovič Dunajevskij na Kráse dneška
- Videa na víkend
- Zkouška sirén – Federal Music Project
- Zkouška sirén - Neomarxismus a hudba
- Zkouška sirén - Hudba pro demonstrace (a proti nim)
- Zkouška sirén: Boriš a Bohumil
- CD Latvian Voice
- Soutěž o vstup na Punkt Meets Music Infinity
- První úterek v měsíci: Velikonoční procesí čili O paměti duchů
- Proč jezdit do Brna
- Videa na víkend
- Videa na neděli - Gilberto Mendes
- Jan Karman a vymítání ďábla
- Gordon, Lang, Wolfe: Lost Objects
- John Adams: Absolute Jest - Grand Pianola Music
- Pierre Boulez píše operu (pravděpodobně)
- Michal Nejtek nově koncertně i na CD
- Pierre Boulez
- Tim, s lidmi
- Július Fujak: Various comprovisations
- Lost Objects v Národním divadle
- Ne:Bo:Daj: Leter tu develoter
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Dieter Schnebel: Minulost není kompletní
- Jan Steklík: Grafické partitury
- FitkinWall: Lost
- Videa na víkend - Sinatra, Curran, Heino
- Cyklus Krása dneška v jedenácté sezóně najel na mělčinu
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Sir Peter Maxwell Davies
- Henryk Górecki: Symphony No. 4
- Peter Graham: Wabi
- Zkouška sirén: Plzeň - Boyard
- Zkouška sirén: #Osafilm
- David Rosenboom: Naked Curvature
- George Cremaschi: 4 Medicines
- Iannis Xenakis - Přesný strůjce zvuku hrubě tesaného
- Videa na víkend - čínská edice
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Slova a hudba: Imaginární dialog
- Bohyňování v Olomouci
- Hermovo ucho: Písek jako metafora
- Videa na víkend - Mozart, čili MocUmění
- Alois Hába – Busoni mu říkal Ali Baba...
- Miroslav Srnka: South Pole
- László Sáry: Hyperion´s Song Of Destiny
- Milan Knížák / Opening Performance Orchestra: Broken Re/Broken
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- DJ Spooky + Kronos Quartet: Rebirth of a Nation
- Caspar Fúze a Johannes Přerušení Walter
- Leszek Moźdźer & Friends: Jazz at Berlin Philharmonic III; Jazz at Berlin Philharmonic IV – Accordion Night
- Milý deníčku (V tyto dny X)
- Ohlédnutí za Ostravskými dny
- Moravský podzim začíná
- Pavel Zemek Novák: Hovory o jednohlasu
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Per Bloland: Chamber Industrial
- Videa na víkend
- Attila Tverďák: Elektrická gitara
- Videa na víkend - Příprava na Ostravu
- Videa na víkend
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Maurizio Carrettin: SynthEnergheia Project
- Berg a staré filmy s novou hudbou synagoze
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Rajmund Kákoni & Eugen Prochác: Accelerande
- Quasars Ensemble: Néo-Classicisme
- Laurie Anderson: Heart of a Dog
- Tim Hodgkinson: Onsets
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Hermovo ucho: Niblockova retrospektiva v Brně
- Linda Catlin Smith & Eve Egoyan: Thought and Desire
- Videa na víkend: ragby a jiné koordinované pohyby
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Terra Nova a Aurora Borealis
- Hudební fórum Hradec Králové
- Když Kolumbus objevil Ameriku...
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Nexus and Sepideh Raissadat: Persian Songs
- I vy můžete být géniem
- Kámen jak cyp
- Videa na víkend - mizející jazyky