Z.K. Slabý
Amok Amor: We know not what we do; Elliott Sharp with Mary Halvorson and Marc Ribot: Err Guitar; Fred Frith / Hans Koch: You Are Here6. 7. 2017
Švýcarské Intakt Records můžeme řadit k nejpozoruhodnějším evropským labelům jak vzhledem k celkově vyrovnané úrovni, tak vzhledem k výběru nevšedních hudebníků (Irene Schweizer, Pierre Favre, Barry Guy, Anthony Braxton, Sylvie Courvoisier a další), pohybujících se mezi moderním jazzem a avantgardními sklony. O tom svědčí i tři novinky z letošního roku.
Elektrizující kvartet Amok Amor nahrál své album We know not what we do v květnu 2016 v berlínském studiu H2 a je třeba hned (před)povědět, že pohrobci tria Starlight, tedy německý bubeník Christian Lillinger, švédský kontrabasista Petter Elsh a německý saxofonista Wanja Slawin plus americký trumpetista Peter Evans vědí až příliš dobře, co dělají, třebaže to nemají předem do detailů propočteno. Hned do úvodního Pulsaru vjedou s plnou parou, s burácivou tvrdošíjností a výbojnickou nahoufovaností, téma vedou střídavě jednotlivostně s úštipkovanou dynamitností nebo pospolu s valivým rozjívením. Ale záhy se vyplaší i handrkují se zapomalenou potácivostí a brouzdavým vytěkáváním, rozžejbrují se do halekaček neplaček, výmykují se v zarepetitivňovaném útočení do rozbloumaných radostenek i porychlovaně rozprašované samohybnosti. Ale hned Body Decline podloudně zatromlují s rozevlávaným akcentováním dechů, což basa převede k nerozcapeným sólům; sax i trubka se prostřídají v solipsistických exkurzech, ale bicí se nespokojí s určováním pádného rytmu: spolu s basou exhibují, aby vzápětí v Brandy rozvahávavě, těžkopádně a rozstřelivě uminutňovali. A jsme u toho: jeden nástroj vždy vzápětí provazivostně vystřídá druhý, dotvrzuje předchozí smečové nahrání nebo je znestabilní, konkrétně tady basa dějovou linku rozvláční a trubka nadhodí do „pijáckého“ vytržení, což sax pojistí. Kompozici Alan Shorter s vyvěravou shánčlivostí vyříkávavě odpoutávají dechy, troufalostně zaokolkují za úderničení bicích, leč nabádavá polehlost a ztajemňující zátlumnost jednotlivých nástrojů vede až k samobitné samobytnosti odbíjené, těžkopádně tonážující. Naznačivost Tria Amok rozhnízdí naopak záhernou překotnost do vybízivě vrtošivého rozcupování, přemítavě vyhrčovaného a vyvelebovaného na odiv. Výmyky a hned zase zamyky se muzikanti vnutí do opakovaných rošád. Tato amokovost pokračuje v Enbert Amok výlisnostním úlisněnim roztřeseného saxu, rozmělňovaného do žmolků pádnými rozbleskovanými, až zatvrzelými bicími i dohodově cirátujícím kontrabasem. Vévodivá trubka vynikajícího Evanse téma dobíjivě doblázní. Rovněž Evansův The New Portal by si označení amok zasloužil – natolik tu nad humbukujícími bicími rozdurďované dechy vyčiňují, záchvatňují a rozkotoulovávají se s pauzami i nástřelnými výstřelky. Děj tu probíhá mezi vyčiňující srocovaností a utrušující záklopností, nahlíživou zábleskovostí a zpomaleně aportovanou zásmutivostí. Tento vývod popře nedlouhá Jazzfriendship, rozmelodizovaně výtočná s neutuchavou splavností a putovní rozbíhavostí. Ale i do závěrečné A Run Through the Neoliberalism vtrhnou hudebníci s nahánčlivou zbrklostí, roztočně, hbitůstkově, zajíkavě i sprškovitě a prokouzlí se do sroubovaně sevřené jarosti. Autoři skladeb se prostřídávají, nicméně atmosféra celistvosti setrvává, byť je ozvláštňována různorodě zabluzujícím hravostněním. Nikdo tu ani na vteřinu nezafaulencuje, vše tryská, hledá a okamžitě nachází nevšední východiska. Je to skutečný amok z milování (hudby).
Co se přihodí, když na dvě nahrávací data v červenci 2016 zaskočí do manhattanského studia zOaR trojice tak různorodých kytaristů, jako jsou Elliott Sharp, Mary Halvorson a Marc Ribot? Album Err Guitar. Sám Sharp v doprovodném textu označuje kytaru jako nástroj chameleonský, skýtající jak šanci objevovat budoucí neznámé prostory, tak využívat hluboce zakořeněné odezvy minulostí. Výsledkem této kontradikce je mu improvizace tady a teď. Nepředstavujme si obvyklé nahrávání, většina z tuctu setkání probíhá v duetech nablízku i vzdálenostněji, to znamená konverzačně; tria jsou pak do značné míry virtuální, kdy třebas v Kernel Panic Sharpova grafická partitura určuje zvuk, rytmus a celkový proces souhry. Jak tomu v obdobných případech bývá, vstupní Blindspot (před)určuje celkové ladění alba. Kytaristi se tu od samého počátku roztónovávají do skluzně závitných, rozkolísaně vrhcábových, rozparcelovaně zašarapacených, skočných i dumavých souhránek, poskupovaných do vzdouvavého vlnobití, rozstřikovaně vyrojivých, roztěkaně harampádivých a rozevlátě bloumavých, ale pozor: je to sice výbojně shánčlivé a vzpurně rozporné ligotání, avšak nesoubojové, nesoupeřivé a – řekl bych – dokonce pozobjímané. Je to Mary Halvorson, která se probírá „na palubě“ The Ship I Am On od nabíhavého brizzardování po duplicitňované smýčení včetně balamutivého dohoukávání. Zato ve Wobbly Sharp s Ribotem odtajňují rozněžněné odhalování, tutlané do zádušnění, nicméně přes fukéřované šprajcování se troufalostně roznivočí, prohřímávavě prekéřují a po zadřenostním sráznění vyjukují ve třtinovém tření, předhánějí se, prohánějí, výtržnostní, jsou bohorovní i napřeskáčkoví. Avšak s Halvorson Sharp Shredding Light hned zadrmolovaně rozvalchuje a obrtlíkově rozklinká, oba jsou proberní, ponoukávaví, náběžně prorývaví, žďuchancově překotní. Nedělá jim nejmenší problém námět pokoutně rozcapit, rozmašírovat a rozždibcovat. Sinistre Sharp s Ribotem rozhučí do seskrumážněné vrčivosti, rozpoutávané v poryvech i přitakáních, jsou ležérně brnkaví i lehárově protáhlovaní, ale také napadavě zadrncávaví. Ribotův atak pokračuje v I´m Gonna Party Like It´s 1988 s vágně dotvrzovaným rozuzlováváním, udeřivě umanutým i výřečně zaběhávavým. Dvě části s názvem Sequola (obě s Halvorson) jsou vyvěrávavě výluzné, rozhořeně rozhovořované a povzdyšně doutnavé, ale pak i trdlovaně vycinkávavé a rozšátraně rozhybněné. Jenomže těch proměn od rozbrušovaného rozbourávání po vzlyknou nakročivost je tu víc; uvádím pouze ty základní. S licoměrnou nárazníkovostí se pak rozprostře Oronym (s Ribotem), bezohledně zavirovávaný, trucovitě políčkovaný, projuchávaný a prokotlávaný, okolkuje od rozdmýchávané rozdumanosti, splašně odhazované a rozcumlávané, po prokroucenou vzpřičovanost. Nářek a šprým v jednom tyglíku. S Halvorson se potom rozhmožděně proválcovávají s filištínskou vrtošivostí a (roz)vratnou zákrutností. Pádně rozpadné a útržkovitě nakrucované je Sharpovo Nektone, rozhybňovaně zcizované do chaotizující rozvracenosti a trumfující v útěkovém trdlování. Závarečné trio Kernel Panic je opět rozkolísaně vehementní, rozverně vrzukavé a rozdýmávané do opulentní hřímavosti. Je prosupěné i harašivé s odpočivným mátořením, záludně zareptané, žvatlavé i zapříčené, průvlačně rozbalancovávané do utrhačnostního povlávání. Ale je v něm i náruživá nepřístojnost a sebeovládavé panikaření, zvířené až do vřavnostního reje. Ty tři různorodé kytary nám mohou připadat chvílemi jako celý prokymácený orchestr, jak jejich svírání a zaviřování se dobývá do neuchopitelných zvratů. Což se děje až do závěrečné tečky.
Dva neuvěřitelní matadoři, Intaktem forzírovaní – Fred Frith s elektrickou kytarou a rozličnými drobnými objekty jako s nepostradatelným přívažkem a Hans Koch s basklarinetem, sopránkou a tenorem i s rožněm(?) – korunují tuto várku s titulem You Are Here, nahraným 23. a 24. dubna 2016 v baselském Jazz Campu. Ten titul je přesný: jsme tady, jsme přitom, jsme od prvního do posledního tónu vtaženi do dění, plného neočekávanosti. Tou slyne okamžitě vyšprajcovávaná a vyšmajchlovávaná Just a Crack, vyvolávaná, co vyvolávaná: vyždímávaná s nejrůznějšími šarádami, šarapatkami, ozvěnkami. Oba proslulí koumáci vyhlubinovávají halabalování jako stavební prvek, vydusávají do chuchvalcování, vyklusávají do zadrchávání, propíraného s hromobitím a probleskováním (na časy) až do rozštěpnosti. Včetně kakofonie? Co je to kakofonie, jaká částečka z ní zbývá v tomto žížení? Jako úderem nastoupí oba do zatajemněné Strange Is the Night Where Black Stars Rise a vpádí do ažfabrického rozhrčení, prodernostního vyburcovávání, vyvíravého výhrůžnění, ale také (vzápětí) do ťupťání, matnění, pučení a zádešnění. Ze zarputile rozčepýřené echoizace se šíří valivostní kruhy, plné podehrávankového světélkování, vydřezávaných podehrávanek, záchrutek, záhrček, rozkrouženek, hladinolamek, zamotánků, plíživek a vřetánkovitých rozhučenek. Tyto cvrčenky a rozhrčenky se rozcapují a vplouží do rozdýmného a štiplavého zajíždění. To můžeme zaťukat na Exercises Chronologiques, které je plné výšplechtů, výmyků, poklepů. Jde totiž o prostocvičné piskoření, hamťavě rozcvrčkované a harampádivě vysoukávané do nivočivého divočení se vzestupným výbušněním a blouznivým svévolničením, jež zakrojí zavírkování. Úderová odbíjená ohlásí Lots Out Large, demolivě protěkávané, pokoutně zatípávané a odpadově zatékavé. Je prodoutnávaně dýmnicové i vyjíždivě zrychlíkované. Když se pak vydřípne Immagine Prima, je rozharcováno do poblázněného rozhrn(c)ování a rozkvokané žadonivosti. Road, Mirror, Forest, Sea pak nabídne spojité nádoby podhlučnění a nadhlučnění, v kterémžto drnčivostním hrdlení probíhá útěkové pelášení i zarochávané pelíškování. Oba hudebníci se námluvně i zámluvně probourávají do bácivého rolování, klarinetisimo s drncáním kytary vroluje do rozjitřeného i zajitřovaného šmelcování, ale nezacapí se: naopak údaje, uvedené v nadpisu, prosvětí, až prosvátní. A je to vrcholný Ever Wonder, který přímo exhumuje vyhmatovávanou těkavost, plnou vzruchu, výbojnosti a rozbíhavosti. Když se improběh rozštěpí do sirénového ruinování a šálivostního titěrnění, čeká nás celá škála zrůzněného průbojnění od záskučnění přes ústěpkování a propleskávání až po šlofíření, dokud nedospějeme k zakončivé výtržnosti s křísnutou odezdívkou. Jistě: jsme přitom. Asi nejednou.
Amok Amor: We know not what we do
Elliott Sharp with Mary Halvorson and Marc Ribot: Err Guitar
Fred Frith / Hans Koch: You Are Here
Intakt Records (www.intaktrec.ch)
P.S.: Ukázky z těchto alb budou ke slyšení v pořadu Svět jiné hudby na ČRo Vltava dne 7.8. ve 22.30 hod.
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Thumbscrew: Convallaria
- Iréne Schweizer / Han Bennink: Welcome Back
- Kterak Mary Halvorson kope hudbu do zadku...
- Anthony Braxton / Derek Bailey: First Duo Concert
- Divergent Connections Orchestra: Odlet III
- Nový „kreol“ Paolo Angeli bude hrát s intenzivní navigací bez hranic
- Matthias Müller: Solo Trombone
- Blazing Flame Quintet: The Set List Shuffle; Trio Now!: Live at Nickelsdorfer Konfrontationen
- Frank Gratkowski / Sebi Tramontana: Live at Španski Borci; Frank Gratkowski / Simon Nabatov: Mirthful Myths
- Free Balkan Quintet: Gankinos
- Christoph Erb / Jim Baker / Frank Rosaly: Parrots Paradise
- Deniz Peters / Simon Rose: Edith´s Problem; Simon Nabatov / Max Johnson / Michael Sarin: Free Reservoir
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Steve Lacy: Free for a Minute (1965 – 1972); Paul Rutherford: in Backward Times (1979 – 2007)
- Heath Watts / Blue Armstrong: Bright Yellow with Bass; Franziska Baumann / Christoph Baumann: Interzones Volume I.; The Clarinet Trio plus Alexey Kruglov: Live in Moscow
- Michiel Braam: Gloomy Sunday; Daniel Erdmann´s Velvet Revolution: A Short Moment of Zero G
- Loz Speyer´s Inner Space: Life on the Edge; Stuart Popejoy: Pleonid
- The Urge Trio: Live at the Hungry Brain
- Birchall / Smal / Webster: Drop Out
- Serge Adam/Tania Pividori/Christelle Séry: Robert Desnos – Journal D´Une Apparition
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Martin Archer: Story Tellers
- I.P.A.: I Just Did Say Something
- Michal Nejtek/Pavel Hrubý/Jaromír Honzák/Daniel Šoltis: Phoenix; Pavel Hrubý/Dušan Černák: Panoptikon
- Spontaneous Music Ensemble: Withdrawal
- Sova smrti: Sova smrti
- VocColours / Alexey Kruglov / Roman Stolyar / Oleg Yudanov / Andrei Razin: Russian Affair
- Thumbscrew
- Thisnis: Variationes Calvariae Locus
- The Runcible Quintet: Five; The Remote Viewers: Last Man In Europe
- Gabriela Friedli Trio: Areas; Pat Battstone: The Last Taxi: In Transit; Pago Libre & Friends: Got Hard
- Anna Gadt Quartet feat. Annemie Osbourne: Mysterium Lunae
- My Live Evil IV.: Próra V Tyči
- Vráťa Brabenec: Šaman bez kmene, bez rodu, bez prérie
- Metamorphic: The Two Fridas; The Eclectic Maybe Band: The Blind Night Watchers´ Mysterious Landscapes; Meloche / Archer / Robair / Hodnett: The Sincerity of Light
- Spinifex: Amphibian Ardour
- Musica Falsa et Ficta Ensemble: Suite from the opera Mystery of the Bar (live from Budapest)
- Christoph Irniger Trio: Octopus
- Norbert Stein Pata Messengers Play Rainer Maria Rilke: Das Karussell
- Orchestra of the Upper Atmosphere: 04; Maja Bugge: No Exit; Laura Cole: Enough; Ron Caines / Martin Archer Axis: Les Oiseaux de Matisse
- Catherine Sikora & Brian Chase: untitled:after; Eric Mingus & Catherine Sikora: Chrysalis
- ZKKP: 12345
- Quarter to Three: Improvised Quarter Tone Music
- Mark Alban Lotz / Alan Gunga Purves: Food Foragers
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Surfin' Bazooka: Super Bazooka Trouper
- Dragonfly Breath III: Live at the Stone: Megaloprepus Caerulatus; Bobby Zankel + The Wonderful Sound 6: Celebrating William Parker @ 65
- Ester Poly: Pique Dame
- Stratocluster: Éternagy
- Kimmig – Studer – Zimmerlin String Trio: Im Hellen; Markus Eichenberger & Daniel Studer: Suspended
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Ab Baars Solo: And She Speaks / A Collection of Ballads; Duo Baars-Henneman: Canzoni di Primavera; Baars / Kneer / Elgart: Live at Konfrontationen Nickelsdorf 2012
- Jeb Bishop / Matthias Müller / Matthias Muche: Konzert für Hannes; Bistre: As We Read Along...
- Pilgrims: Oriental Orbit; Simon Nabatov String Trio: Situations; Anne-Liis Poll / Alistair MacDonald: Untold Story
- Valentin Clastrier/Steven Kamperman: Fabuloseries
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Ivo Perelman + Joe Morris: Blue; Ivo Perelman + Karl Berger: The Hitchhiker; Ivo Perelman + Matthew Shipp: Corpo
- Massola feat. Sedem Minút Strachu
- Yannis Kyriakides / Andy Moor: A Life Is A Billion Heartbeats; John Butcher / Andy Moor: Experiments With A Leaf
- János Ávéd / Márton Fenyvesi / Ákos Benkó: Balance; Mihály Borbély Quartet: Be by me Tonight
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- Ivo Perelman / Matthew Shipp / Michael Bisio / Whit Dickey: Soul; Ivo Perelman / Mat Maneri / Joe Morris / Gerald Cleaver: Breaking Point
- Fire! Orchestra: Ritual
- Free Jazz Trio: Avalpán
- John Dikeman / William Parker / Hamid Drake: Live at La Resistenza
- Daemgen, Fischer, Harth: Confucius Tarif Reduit
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Ryoko Ono & Rogier Smal: Wood Moon
- Ziv Taubenfeld / Shay Hazan / Nir Sabag: Bones
- Henry Kaiser + Ray Russell: The Celestial Squid
- Piotr Wyleźol: Improludes; Aga Derlak Trio: First Thought
- Yves Robert Trio: Inspired
- Simon Nabatov / Mark Dresser / Dominik Mahnig: Equal Poise
- Sarah Bernstein Quartet: Still/Free
- Gebhard Ullmann / Achim Kaufmann: Geode; Almut Kühne / Gebhard Ullmann / Achim Kaufmann: Marbrakeys
- Ozone Acoustyle Quartet: Organic Trio
- Tonbruket: Forevergreens
- Meson: 5c4l3
- Uwe Oberg / Silke Eberhard: Turns
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Pauline Oliveros / Roscoe Mitchell / John Tilbury / Wadada Leo Smith: Nessuno
- Hristo Vitchev Quartet: In Search Of Wonders
- Tim O´Dwyer: The Fold (Köln Project)
- Urs Leimgruber / Andreas Willers: Pale White Shout
- eEeSeM: ByloNebyloRybaNaruby
- Marcos Pin: Broken Artist
- Matoušek & spol.: Máj ve stínu stroje
- Guus Janssen: Meeting Points
- Guillaume Séguron / Catherine Delaunay / Davu Seru: La double vie de Pétrichor
- Gareth Lubbe / Simon Nabatov: Lubatov; Simon Nabatov Trio: Picking Order
- Duo Pilot: Live at The MsKs Hnúšťa; Pavel Zlámal: In Between Of Something Else
- The True Story of Klamm & Pelikan
- Nicole Mitchell´s Sonic Projections: The Secret Escapades of Velvet Anderson; Roscoe Mitchell Trio: Angel City
- Peter K Frey and Daniel Studer: Zurich Concerts
- Biliana Voutchkova solo: Modus of Raw; The Core Trio live featuring Matthew Shipp
- Slava Ganelin / Alexey Kruglov / Oleg Yudanov: Us
- Anna Zaradny: Go Go Theurgy
- Urs Leimgruber / Alex Huber: Lightnings
- Tobias Meier: Interesting
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Milníky Tonyho Bucka
- Uwe Oberg / Frank Paul Schubert / Wilbert de Joode / Mark Sanders: Rope
- První úterý v měsíci… aneb Co zbývá ze století? (Dneska něco o minulosti)
- Badrutt - Belorukov - Kocher: Rotonda
- Jean-Luc Guionnet: Plugged Inclinations; Bi-Ki ?: Quelque Chose au Milieu
- Henrik Munkeby Nørstebø: Melting into Foreground
- Ritwik, Maxine a hejno Maxiniánů
- Pozítří: Thermal v Pardubicích
- Andrea Neumann .001-.011 – vnitřní piano na nejednoznačné mřížce
- KoMaRa: KoMaRa; The Blessed Beat: MIV
- Pozítří: A2+ o šesti chodech
- Tomáš Palucha: Kámen mudrců
- George Cremaschi: 4 Medicines
- Mazen Kerbaj na vs. Interpretation
- Jérôme Noetinger na Vs. Interpretation
- Akpatok: Two Winters, Two Springs
- Achim Kaufmann / Frank Gratkowski / Wilbert de Joode: Oblengths
- Jaké je role improvizace na české hudební scéně?
- Jak bylo na únorovém Wakushoppu?
- Reidemeister Move plays Borromean Rings
- Mike Nord / Georg Hofmann / Andreas Stahel: Tree, Wind & Flowers
- Adam Golebiewski: Pool North
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Chiara Liuzzi: Floating… visions of Billie Holiday
- VocColours & Eberhard Kranemann: Luxatio
- Jan Steklík: Grafické partitury
- Degustace z archivu - Žabí hlen
- Meinrad Kneer Quintet: Oneirology
- WWW - WintschWeberWolfarth: Thieves Left That Behind
- Grencsó Open Collective with Rudi Mahall: Marginal Music / Rétegzene
- Steve Lacy Quintet: Last Tour
- Milý deníčku (V tyto dny XII)
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Veryan Weston / Jon Rose / Hannah Marshall: Tuning Out
- Hear Me! v Pardubicích
- HEAR ME!: Den první
- Július Fujak: Various comprovisations
- Milý deníčku (V tyto dny XIII)
- Tim Hodgkinson: Onsets
- Sekhmet: Te shii es tah
- Olomoucký festival Opera Schrattenbach ve jménu experimentu
- Luca Sisera Roofer: Prospect
- Lê Quan Ninh: Umírat od jednoho nádechu k druhému…
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Le Pot: Hera
- Didi Kern: Celý život se zdá být velkým improvizovaným koncertem!
- Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet
- Mats Gustafsson: Torturing The Saxophone
- Ute Wassermann / Birgit Ulher: Radio Tweet
- Sharif Sehnaoui na druhém ročníku vs. Interpretation
- Jak bylo na posledním Wakushoppu
- Topos Kolektiv na Nákladovém nádraží
- Festival Hear Me! se vrací do Prahy
- Akustický geometr John Butcher
- Jaap Blonk: Irrelevant comments; Tomomi Adachi & Jaap Blonk: Asemic Dialogues
- John Butcher v různých konstelacích
- Joachim Badenhorst a jeho „malé“ vydavatelství...
- Romanovská Tichý Hrubý
- Poprvé a za peníze: Tajemník
- Beam Splitter: Rough Tongue
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Zápisky melomanovy 28
- Magda Mayas & Jim Denley: Tempe Jetz
- Jan Faix – Marian Petržela: II
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Videa na víkend - Dobršská brána
- Demierre – Dörner – Kocher: Cone of Confusion
- Sikora – Culpo Duo: The Spectral Life of Things
- Bernard Falaise: Lézardes et zébrures; Ida Toninato & Jennifer Thiessen: The Space Between Us; Ensemble SuperMusique: Les porteuses d´O; Jean Derome: Résistances
- Isabelle Duthoit + Franz Hautzinger: Lily
- Three Free Radicals: Travelogue
- Leipziger Jazztage - Jazz není (jen) žánr
- Videa na víkend - Řeky
- Are You Free, Dunajská Stredo? Ano!
- Kurt Liedwart – Petr Vrba: Punkt
- Bruno Duplant: Chamber and Field Works (2015 – 2017); Magnus Granberg: Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide; Insub Meta Orchestra: 13 & 27
- Kam v srpnovém horku?
- Letos se festival Hear Me! stěhuje do Švestkového dvora
- Alterations: Void Transactions; Will It Float?: The Sorter; Trevor Taylor / Ian Brighton / Steve Beresford: Kontakte Trio
- Brinicle: First Frost
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Orchestra Of The Upper Atmosphere: 03
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Joëlle Léandre / Benoit Delbecq / Carnage The Executioner: Tout va monter
- Jan Faix - Spacosh: Problem
- Yan Jun: Na zdraví!
- Supersilent zítra na Alternativě
- Zapisky melomanovy 18
- Pit Dahm Trio with Harmen Fraanje: Omicron
- Do Nickelsdorfu na Konfrontace
- Kocher / Manouach / Papageorgiou
- Skupina: _archiv; Filip Drábek: 062015; Skupina: Pasáže
- Danielsson, Neset, Lund: Sun Blowing
- Robert Dick & Ursel Schlicht: The Galilean Moons
- ...a kam už dneska? Na čtvrttóny na HAMU
- ŽUŽU
- Pelikán/Ruinu: Hortus Conclusus; Ruinu/Fusiller: Sticky Magic/Police Fantôme
- Thanos Chrysakis, Christian Kobi, Christian Skjødt, Zsolt Sőrés Quartet: Carved Water
- Hermovo ucho: Kam dospěla meta-hudba a dospěla vůbec?
- Agnes Hvizdalek: Index
- Matouš Hrbek: Šlo nám o to, aby se muzika přenesla na plátno a malba do muziky
- Po každém hraní umřeš
- Pip: Pip.
- Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism
- Reinhold Friedl a Franck Vigroux na Stimul Nights
- Patrik Pelikán: Drift
- Count Portmon
- Budoucnost
- Evan Parker / Mark Nauseef / Toma Gouband: As the Wind
- Parak.eets: Natura Venomous
- John Russell with…
- Labfield: Bucket Of Songs, Ingar Zach / Miguel Angel Tolosa: Loner
- Inclusion Principle: Third Opening
- Ayala Valva: Help Me Escape From This Place
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- Martin Archer & Engine Room Favourites: Bad Tidings from Slackwater Drag
- Pozítří: SEC_ & Dario Sanfilippo + Mooncup Accident (a taky Tony Buck popozítří)
- Videa na víkend
- Jacques Demierre and The Thirty Pianos Orchestra: The Thirty And One Pianos
- Tóth/Platzner/Bumšteinas: My Live Evil
- Ventil Duo dnes v Hudební 3
- E Converso: Umělecká sebevražda – Radikální kreativita
- Free Jazz Trio Olomouc
- Der Marebrechst, Levicová avantgarda a další na Singals from Arkaim
- Milý deníčku (V tyto dny V)
- Videa na víkend
- Ventil
- Jean-Luc Guionnet - Éric La Casa: Home: Handover
- Satoko Fujii Tobira: Yamiyo Ni Karasu; Satoko Fujii Orchestra Berlin: Ichigo Ichie
- Kaja Draksler & Matiss Čudars: Miniatures From Our Living Room
- S Pavlem Strakou o hraní k filmům v Ryběnaruby
- Wakushoppu modulární i regulérní
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Gurun Gurun: Kon B
- Mooncup Accident: Drill Is Gone
- Alessandra Eramo: Roars Bangs Booms
- New York v osmdesátých: Knitting Factory – zrod scény
- Švýcarskoitalská Stimul Night
- Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy
- López & Kadziela: Augmentation
- PQ: Tyče nevyhnutelné
- Blazing Flame: Murmuration
- Jasper Høiby: Fellow Creatures
- Massola: Torture Jazz
- Gebhard Ullmann Basement Research: Hat and Shoes
- Billie Davies: On Hollywood Boulevard
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- V.A. - Noise Cave na Žižkovské Noci 2016
- For Free Hands: Kaleidoscope Freedom
- Rob Mazurek and Black Cube SP: Return The Tides: Ascension Suite and Holy Ghost; Rob Mazurek / Exploding Star Orchestra: Galactic Parables: Volume 1
- Zooom Trio: What´s for Dessert
- Phronesis: Parallax
- Northern Edition – curated by Fiona Talkington
- ExSxMx: E.S.M.
- Josef Leimberg: Astral Progressions
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Wadada Leo Smith: America´s National Parks
- Jon Bap: Yesterday’s Homily
- Hradčany: Y´Ocam
- Zapisky melomanovy 32
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Hristo Vitchev Quartet: Of Light And Shadows; Behind the Shadows
- Videa na víkend - do vesmíru
- Binker & Moses: Journey To the Mountain Of Forever
- Misha Mullov-Abbado: Cross-Platform Interchange
- Nicole Mitchell: Mandorla Awakening II:Emerging Worlds
- Eine Stunde Merzbauten: nESMysl
- Limbo: Details
- Girls In Airports: Live
- Champion / Drake: Le chant des pierres; Angeli / Drake: Dëghe
- Actis Dato Quartet: Earth is the Place
- Videa na víkend: KontrA2punkt
- Pohyblivý orchestr na Vítkově
- Léandre / Delbecq / Houle: 14 rue Paul Fort, Paris
- Girls In Airports: Fables
- Praag: Souzdarmah
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- Martin Archer & Bo Meson: Echoic Enchantment
- Bill Orcutt & Circuit Des Yeux: All That’s Real
- Dieter Kern: bez názvu
- PRINT & Friends: Transformation
- Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio: Something Personal
- Rudi Fisherlehner / Olaf Rupp: Live At Lydfestival Aarhus
- Ponec vstupuje do patnácté sezóny...
- Simon Rose + Stefan Schultze: The Ten Thousand Things
- SWQ: Ramble
- Videa na víkend – Alternativa 2015
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Kámen jak cyp
- Vyacheslav Ganelin / Alexey Kruglov / Oleg Yudanov: Live in Shenzhen / Russian New Music in China
- Mural: Tempera
- The Necks: Vertigo
- Poprvé a za peníze: Tanečník
- Uwe Oberg: Twice, at Least
- Merzbow, Mats Gustafsson, Balász Pandi, Thurston Moore: Cuts of Guilt, Cuts Deeper; Merzbow & Xiu Xiu: Merzxiu; Merzbow: Wildwood
- ZS: Xe
- Ograja: Bez návodu k použití; Vlezu si do škvíry
- Punkt 2015
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Meinrad Kneer´s Phosphoros Ensemble Plays Christian Morgenstern
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Superimpose: Edinburgh
- John Russell / Phil Durrant / John Butcher: Conceits 1987 / 1992
- Jonas Kocher - Ilan Manouach: Skeleton Drafts
- Sult: Svimmelhed
- Marcio Mattos: SOL/os/
- Špinavé spodní prádlo: Rány na buben
- Videa na víkend
- Urs Leimgruber / Jacques Demierre / Barre Phillips: 1↦3⊨2:⇔1
- Ivo Perelman / Matthew Shipp: Callas
- Christoph Erb / Fred Lonberg-Holm / Michael Zerang: Easel Bloom
- Dario Sanfilippo & Sec_: Fame d’Aria
- Ivo Perelman / Mat Maneri / Joe Morris: Counterpoint; Ivo Perelman / Whit Dickey: Tenorhood
- Kdo sedí na trůnu?
- Matthieu Donarier Trio: Papier Jungle
- Evan Parker: Monoceros
- Publikace vs. Interpretation
- The Milo Fine Free Jazz Ensemble featuring Steve Gnitka: Earlier Outbreaks of Iconoclasm
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Buffa / Battaglia / Bodrato / Mazzucco: Pow-Bee
- Paolo Angeli: S’Û
- Weavels: The Living Puzzle
- Thanos Chrysakis / Ernesto Rodrigues / Abdul Moimême / Guilherme Rodrigues / Miguel Mira: EXAÍPHNES; Thanos Chrysakis: Above the Hidden Track an Endless Blaze
- Sun Ra & His Intergalactic Research Arkestra: Planets Of Life Or Death Amiens ’73; Sun Ra: Duke Ellington’s Sound Of Space; Sun Ra: Solo Piano Venice 1977
- Yasunao Tone / Talibam! / Sam Kulik: Double Automatism
- Videa na víkend
- Gratkowski / Kruglov / Nabatov / Yudanov: Leo Records 35th Anniversary Moscow
- Pascal Niggenkemper: Look with Thine Ears
- Milý deníčku (v tyto dny XI)