Pozdně červnové období přináší rozličné nálady. Nedočkavé očekávání léta střídá dohánění posledních restů před dovolenými a prázdninami, případně příchod léta vyvolává frustrace - to když se ukáže, že léto žádný větší klid nepřinese. Jako kdyby tuto nedočkavost a roztěkanost vystihovala dvě nová, v červnu vydaná alba, obě nějakým způsobem vztažená k brněnskému kolektivu Bastl Instruments. První z nich je nahrávka maďarského producenta Aluphobia s názvem Lilith. Ta vyšla po téměř roční pauze u labelu Bükko Tapes, který má pod palcem Leoš Hort, známý svými energickými sety pod akronymem HRTL.
Album Lilith je rovnoměrně dávkované: dva beatové a dva ambientní tracky vyvolávají "modré" nálady a ladně skotačí na rozhraní elektronického experimentu a přímočařejších tanečních rytmů. Track Air Team přináší rovný beat, na pozadí to konejšivě bublá a vrní, déšť se prolíná s elektronickým brumem - magnetický pásek je pro takové zvuky ten nejvhodnější formát. Skladba New Horizons přináší chladivé nálady ambientu - mnohovrstevnatá kupa zvuků by snesla klidně dvouhodinový remix. Jedním slovem - krása. Další tracky se svůdně pohybují v hávu dub techna a ambientu, ale nikdy se nepřevalí do statické nudy.
Druhou, výrazně tanečnější nahrávku, vydal producent Andels u relativně nového, taktéž brněnského labelu Nona Records, který je pobočkou kolektivu Bastl Instruments. Label za relativně krátkou dobu vydal již několik výjimečných nahrávek - za všechny jmenujme kompilaci Unchained, nebo album 607f-s experimentálního dua ~emb ze Sardinie. Nejnovější album Summer Madness přiznaně míří na vyvolávání devadestákových nálad a snaží se rozpoutat nesmlouvavý taneční běs. Sympaticky vlezlé synthy se do mozku zavrtávají společně s nostalgii po pořádné náloži rytmů pod širým nebem. Tracky nesou dost nečekaně názvy "tradičních" letních dobrot: pochutnáme si na Nanuku, Langoši, Bramboráku a Smažáku. Taková označení mohou zpočátku působit dost nepatřičně, ale při poslechu se velmi rychle ukáže, že to jsou názvy zcela přesné. Akorát je třeba varovat před předávkováním - co může být dobré samo o sobě, se při smíchání s dalšími dobrůtkami snadno vrátí v dosti děsivý zážitek - při poslechu všech tracků po sobě tak může dojít k určité nevolnosti, stejně jako po spořádání všech zmíněných dobrot po sobě. Album je tak vhodnější jako nástroj pro DJs - patřičně zvolená dobrota ve správném kontextu dokáže divy. Při poslechu všech tracků za sebou ale mohou nastat smíšené pocity - buď zmíněné přehlcení, či smutek, který může nastat po náhlém skončení velmi radostné nahrávky - asi jako když vám roztaje kvalitní nanuk a spadne na špinavý chodník, nebo když vám patřičně promaštěný langoš vyklouzne z rukou a vytvoří velkou skvrnu na pečlivě vybraném oblečku - těsně před odchodem na večírek.
Aluphobia: Lilith
Bükko Tapes (http://www.bukkotapes.com)
Andels: Summer Madness
Nona Records (https://nonarec.bandcamp.com)
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Jan Blüml ve své knize o progresivním rocku nejen v Československu připomíná časy, kdy rockový světonázor nebyl samozřejmostí.
Kolekce jejích zhudebněných básní se zadírá pod kůži, provrtává svědomí celého Vesmíru.
Příběh kapely Anal Cunt. Jedny nedožité abrahámoviny, jeden pád z jezdících schodů a všichni jsme gay.
Další várka lahůdek z Discus Music.
Malá noční hudba pro soumrak myšlení, zasmušilé nokturno pro temnou stranu logiky, čas smutných křídel zpívající víly smrti. Nekonečná rezignace Eugena Thackera.
Český stavitel nástrojů s ekvádorským noise duem.
Dvakrát irsko-americká saxofonistka.
O zvukových a hudebních aktivitách Centra pro metamedia Plasy a Nadace Hermit v letech 1992-1999.
Zvuk existuje v architektuře a architektura existuje ve zvuku. Proces, jak se navzájem ovlivnily, lze pozorovat v průběhu celé historie.
Co vznikne, když kolem sebe omotáváte stejně znějící vrstvy, tu hustěji, tu volněji.
Kupec Sadko po návštěvě u mořského cara radí: Postavte si ponorku a nahrajte splešťuli.
Mnoho vstřícnosti i tajemství a vpravdě renesanční étos.
Feminismu nerozumím, čtu, poslouchám a vnímám lidi obou pohlaví stejně.
Poznámky k ušně podnětnému dění v jihlavské zvukové galerii.
Málo platné: Feiginovy Leo Records nelze přehlédnout, jsme na nich už téměř závislí.
Jen těžko si lze představit celé soustrojí, skrze které bezmála hodinové album vznikalo.
Nepoučitelné, nenasytné romantiky a komerční rozhlasové stanice bych rád upozornil na vyloženě hitové ambice .
Ambientní pocta české krajině.
Premiérou opery Mystery of the Bar završil slovenský skladatel, improvizátor a saxofonista Miroslav Tóth svoji operní trilogii o „děsivých mystériích".
Tentokrát bez Pražského jara a v přepracování šesti skladatelů.
S dvěma tvůrci a vedoucími ročníků na Katedře alternativního a loutkového divadla ve dvou osobách.
Beckovo čtvrté album je možná jeho nejlepší.
Objevují se náhle tam, kde by to člověk čekal nejméně, a stejně rychle zase mizí.
Kdo se narodil ve stejný den jako Československo?
Po třech letech ticha se vrací jedna z hlavních postav pařížské techno scény, Jéremy Guindo-Zegiestowski a.k.a. Bambounou.
Je tu spoustu paralelních sociálních světů a já jsem v pohodě.
Zemřel japonský skladatel, houslista a zvukový experimentátor.
Synth pop dvou bubeníků a noise brněnského grindcoreanisty.
Tato zpráva nemůže být pozváním na další hudební putování v budoucnu.