Presque Rien
Minulý měsíc jsem předestřel myšlenku, že – pod bedlivým pohledem pozorovatele – fungují některé venkovní sochy Sol Le Wita jako projekční plátna pro přírodní procesy. Tento výsledek je paradoxní. Je to díky Le Wittově způsobu oddělení jeho děl z okolního prostředí skrze jasné formy a hranice, díky nimž se navíc stávají perfektním malířským plátnem takové nepředvídatelné souhry. Takový paradox existuje, protože očekáváme oddělení ideálního světa od světa fyzického. V dílech jako 123454321 je takové oddělení popřeno. Struktura samotná připomíná platónský ideál, ztělesnění abstrakce, které může být racionálně vystavěno geometrických principů, které by rozeznal i školák, věčná forma. Přesto, je-li fyzicky ztvárněno, je statická kvalita takového ideálu zpochybněna. Může být dokonalým formálním ztělesněním jeho struktury, ale již není věčné, není statické.
Dále jsem tvrdil, že pokud Le Witt nabízí projekční plátno pro zachycení procesů okolního prostředí, hudba Eliane Radigue občas nabízí posluchačům zrcadlo pro jejich vlastní proces naslouchání.2 Edmund Husserl, ve svém výkladu praxe fenomenologie jako rozšíření a zčásti vyvrácení deskriptivní psychologie Franze Brentana, by taková plátna a zrcadla uvítal jako vhodné nástroje.
Stále ovšem nenacházíme žádnou nehybnost. Reduktivní materiály pomalu tlačené skrze procesy mohou odhalit podtituly mentálních či enviromentálních procesů. Zdá se, že čím blíže se podíváme, tím více proměn a pohybu nalezneme. Proveďte 4'33" (od Johna Cage) v koncertním sále, tovární hale nebo ve zvukotěsné komoře a všude naleznete proměnu, proměnu, kterou lze vnímat zvukově. Skutečně interpret nedělá nic, jak kritici této skladby často tvrdí?
Vzhledem ke Cageovým instrukcím by to bylo možné považovat za úspěch... ale co to znamená dělat nic, a jak to máme dělat, pokud je to vůbec možné?
Skladatelka Eva-Maria Houben píše o Hectoru Berliozovi:
"Jeho partitury často obsahují instrukci: „presque rien“ („téměř nic“). Toto označení lze najít ve spojení s extrémně redukovanou dynamikou. Zvuk se může stát téměř neslyšitelným. Můžete zaregistrovat nejen speciální dynamiku, ale jednotlivé izolované zvuky, krátké zvuky (pizz.), opakování, mnoho pomlk, fermát, také dlouze držených zvuků… [ale] instrukci „téměř nic“ můžu také číst druhým způsobem: není zde téměř žádná kompozice."3
Čtenářům se může zdát trochu překvapivé, že výše uvedený text je v plné délce umístěn na stránkách německého vydavatelství Wandelweiser. Skladatelé, publicisté a umělci spojení s támto vydavatelstvím se stali dobře známými exponenty okruhu praktik točících se kolem nejednoznačné množiny obecně reduktivních disciplín, zároveň ovšem vyjadřujících značnou míru odlišností. Je pravda, že mnozí z nich sdílejí přístupy s hudebníky jinde charakterizovanými prací s mikrozvuky či tlumenými zvuky, je pravda, že mnoho z této hudby je velice tiché – do té míry, že některá obsahuje množství ticha, a někteří umělci jsou spojeni meditativním a aktivním poslechem. Tyto znaky nejsou ovšem v post-cageovském kontinuu nijak vzácné. Co podle mého odlišuje část tvorby vznikající kolem Wandelweiseru je její liminalita: mnohá díla se nacházejí v prostoru na hranici mezi „noumenon“ a „fenoménem“. Tím chci říci, že některé z těchto kompozic nabízejí strategie k zarámování prožitků části časového prostředí a k rámování posluchačova – vašeho – subjektivního prožívání.
Skladba Michaela Pisara Only, věnovaná Manfredu Werderovi, obsahuje instrukce:
Ve velkém, otevřeném prostoru (pokud možno venku)
Po dlouhou dobu
Tiše sedět
Poslouchat
Párkrát zahrát extrémně dlouhý, velmi tichý tón.4
Při provádění této skladby si člověk klade otázku, kdo je jejím publikem. Může jím být on sám – a přesto je její efekt odlišný od dříve zmiňovaných děl Eliane Radigue. Zde je předkládáno ještě méně. Rámování je nabídnuto, ale co je ve skutečnosti rámováno? Jde o to zarámovat vnímání svého vlastního poslechu, nebo jde o interakci s něčím v okolním prostředí, o opatrné vytváření, abychom opět citovali Evu-Marii Houben
„...nějaké vibrace, nějaké hluky, nějaké fragmenty ve vzduchu – téměř nic.“5
Něco zde přesto vzniká, jsou zde indikováno činnosti. Najdeme hojnou dokumentaci provedení této skladby:
Werder, jemuž je dílo věnováno, dokumentuje provedení takto:

„28. srpna, od 3:32 do 5:37
Gessner-Garten ve Staré botanické zahradě, Zurich.
Provedení: Manfred Werder
Publikum: Kolemjdoucí návštěvníci Botanické zahrady.
Jasné slunce, přibližně 27°C. Silný vítr hýbal mraky, čímž vznikaly krásné a rychlé změny osvětlení. Celá flora v Gessner-Garten, na malém kopci v centru vnitřního města, zněla, rozpohybována větrem – všechny rostliny a stromy se svými vlastními odlišnými bílými šumy, to vše smícháno se zvuky blízké dopravy a městského života. Ztrácení se v hojnosti zahradní vegetace úžasného pozdního léta."6
Kde jsou hranice mezi tichou hudbou, která nás nutí naslouchat svému vlastnímu slyšení, a hudbou, jejíž (částečné) ticho rámuje a možná zvětšuje některé části okolního prostředí?
Je to zde?
nebo zde?
nebo tady?
Možná nejlepším způsobem, jak získat nic, je nic nedělat.7 Přesto se zdá obtížné říci, zda lze skutečně nic nedělat. Při zaobírání se ničím spíše zjistíme, že je stále plné pohybu a proměn. Prozatím můžeme oslavovat liminalitu a příležitosti k mnohým hudebním vyjádřením jejího prožívání.
1) Viz článek z minulého měsíce http://www.hisvoice.cz/cz/articles/detail/3193
2) Tamtéž a https://youtu.be/PnbGirPTgF0 jako příklad
3) http://www.wandelweiser.de/_eva-maria-houben/texts-e.html#Houben_Presence.
4) Získáno z http://harmonyseries.blogspot.co.uk/
5) http://www.wandelweiser.de/_eva-maria-houben/texts-e.html#Houben_Presence
6) Získáno z http://harmonyseries.blogspot.co.uk/2009/09/manfred-werder.html
7) Jde o obrácení rčení připisovaného častu Benjaminu Franklinovi: "Kdo nic nedělá, nic nezíská."
Překlad: Matěj Kratochvíl
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Hermovo ucho: Harmonie a poezie podle Michaela Pisara
- Nehybnost 9
- Nehybnost 4
- Odešel Eugenius Rudnik, elektroakustický strážce ekecheirie
- Hudební fórum Hradec Králové 2016
- Jexper Holmen: Krása z kosmické perspektivy
- Jean-Claude Risset 1938-2016
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- Pauline Oliveros 1932-2016
- Pascal Gallois, revolucionář fagotu
- Josef Klíč: Grafické partitury a texty Sonnyho Halase
- František Chaloupka: Selected Works 2006–2015
- Hermovo ucho: Baryton Buckner
- Zkouška sirén - Obklopeni orchestrem
- Videa na víkend - Contempuls za dveřmi
- David Lang: the national anthems / the little match girl passion
- Videa na víkend - ptačí písně
- Kevin Volans: Potřebujete-li publikum, nepotřebujeme vás
- Maria-Paz Santibañez: Echoes et résonances
- Nehybnost 8
- Ondřej Adámek: Körper und Seele
- Videa na víkend - hromadění nástrojů
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Videa na víkend - hory
- Martin Smolka: Poema de balcones
- Láska na dálku v Brně
- Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)
- Videa na víkend - nejlepší skladby milénia
- Nehybnost 7
- Svět zvuků Kaiji Saariaho
- MusicOlomouc: zvuková duha v barokních kulisách
- Tõnu Kõrvitz: Mirror
- Hudební intimnosti
- Hermovo ucho: Musica speculativa vs. musica corporalis?
- Z obrazu zvuk
- Iannis Xenakis: La Légende d'Eer
- Zkouška sirén - Andrew Downes
- Videa na víkend - léto je tu!
- Michael Byron: In the Village of Hope; Peter Garland: After the Wars; Chas Smith: Twilight of the Dreamboats
- Videa na víkend - Britská edice
- NODO – Dny Nové Opery Ostrava 2016
- Zápisky melomanovy 14
- Hans Abrahamsen: Let me tell you
- Nehybnost 3
- Osobní úvaha nad operami a seznamy
- Hermovo ucho: Onement anebo Když se „jedinost“ zaměňuje za „jedinečnost“
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Kaada / Patton: Bacteria Cult
- Tobias Meier: Interesting
- Nehybnost 2
- Vzpomínka na Ladislava Kupkoviče
- Videa na víkend - Ladislav Kupkovič
- Videa na víkend - Einojuhani Rautavaara
- Jan Karman: Geneefse Psalter
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Zkouška sirén: experimentující antimodernista John Tavener
- Videa na víkend - nová sezóna
- Hermovo ucho: Dopis od Merapi
- MusicOlomouc již ode dneška
- Videa na víkend - pocty
- Boris Kovač: Times of Day
- Videa na víkend - nesnesitelně uklidňující hudba
- Olga Neuwirth: Goodnight Mommy
- Cluster Ensemble Plays Philip Glass
- Petr Bakla: Piano Concerto, Classical Blend / Weihnachtsoratorium
- Hermovo ucho: Dopis od Krakatoa
- Zápisky melomanovy 16
- Andersen Viana aneb Brazílie není jen olympiáda
- Zápisky melomanovy 17
- Videa na víkend - Svěcení jara
- Videa na víkend - třikrát živě
- Zápisky melomanovy 30
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Björk: Utopia
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Videa na víkend - do vesmíru
- Hudební fórum Hradec Králové 2017
- Videa na víkend - zveme na MusicOlomouc
- Ostravské dny 2017
- Tomáš Hrubiš: Raport
- Elektroakustická hudba Zbyňka Vostřáka dnes večer ve Vršovicích
- Sára Medková: De Profundis
- Hermovo ucho: Gamelan z klece ven!
- Videa na víkend - Stroje to umí lépe
- Videa na víkend - Slovensko
- Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Zeitkratzer: Serbian War Songs
- Partitura a provedení – Petr Bakla: Elsewhere
- Morton Feldman v DOX
- Zápisky melomanovy 35
- Druhá hodina: Nová dávka útoku létajících talířů
- Iva Bittová - Kafka, Kurtág, kojoti
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Michal Rataj: Sentenceless Sentence
- Iszek Baraque: The Other Side of František Chaloupka
- Marek Keprt - Tóny se vModříňují
- Zápisky melomanovy 33
- Zkouška sirén - Trochu nižší C4
- Partitura a provedení – Ondřej Štochl: ve dne stíny, v noci Světlo
- zeitkratzer + Elliott Sharp: Oneirika
- Videa na víkend - blíží se podzim
- Daniel Brožák 1947-2017
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Mahan Esfahani: Současných skladeb pro cembalo není nikdy dost
- Videa na víkend - Hilmar Örn Hilmarsson
- Zkouška sirén - Kdo je náš mecenáš?
- Présence électronique 2017
- Zvukové stezky a magnetická pole v Anežském klášteře
- Bernhard Lang: Spas nás před všemi, kdo se nás pokoušejí spasit
- MaerzMusik – festival vzdorující času
- Peter Graham: Těch, které zajímá opravdu hudba, je strašně málo
- Skladatel Jiří Kadeřábek hvězdou jarních premiér
- Michael ZT Rose: Phantasmagoria
- Starý kouzelník aneb Re-Inventing Smetak
- Žádný člověk - opera s tichým výbuchem a bez kompromisů.
- Zápisky melomanovy 23
- Martin Marek: Loudium
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern I
- Marek Kopelent - Pročistit partituru
- Hermovo ucho: Colin McPhee – kronikář i pokračovatel balijské hudební tradice
- Ana-Maria Avram 1961-2017
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Videa na víkend - pastorální
- Elliott Sharp: Oceanus Procellarum
- Zkouška sirén - Není anonym jako anonym
- Videa na víkend - zpátky do školy!
- Ivana Loudová 1941-2017
- The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno: Co znamená vésti koně
- John Cage, Reinhold Friedl: Complete Song Books
- Videa na víkend - V hájích pěvců sbory
- Zkouška sirén – populárně vážná hudba
- Videa na víkend - Ostravské ochutnávky
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Nový orchestr, nové místo, nová hudba. Ostravské dny 2017
- Terry Riley: The 3 Generations Trio
- Videa na víkend - Berlín
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody II - Neklidná šedesátá a počátek industriální hudby
- Bernhard Lang: DW 16 / Songbook I
- Videa na víkend - islámská edice
- Videa na víkend - Sedminásobné RIP
- Videa na víkend
- Proč jezdit do Brna
- Michael Gordon: Dystopia
- Zápisky melomanovy 1
- MaerzMusik 2013: Ve znamení korektnosti
- Steve Reich / Ensemble Avantgarde: Four Organs, Phase Patterns, Pendulum Music
- Videa na víkend - pozvánka na Expozici nové hudby
- Michael Vincent Waller: The South Shore
- Steve Reich / Beryl Korot: Three Tales
- Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?
- Steve Reich: Radio Rewrite
- Steve Reich: WTC 9/11
- Videa na víkend
- Attila Tverďák: Elektrická gitara
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- DJ Spooky + Kronos Quartet: Rebirth of a Nation
- Caspar Fúze a Johannes Přerušení Walter
- Leszek Moźdźer & Friends: Jazz at Berlin Philharmonic III; Jazz at Berlin Philharmonic IV – Accordion Night
- Milý deníčku (V tyto dny X)
- Ohlédnutí za Ostravskými dny
- Moravský podzim začíná
- Pavel Zemek Novák: Hovory o jednohlasu
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Per Bloland: Chamber Industrial
- Videa na víkend
- Videa na víkend - Příprava na Ostravu
- Videa na víkend
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Maurizio Carrettin: SynthEnergheia Project
- Kadosch & Babel Eyes: Disappearing Languages
- Videa na víkend
- Videa na víkend
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- MusicOlomouc nově nakopnutá
- Iannis Xenakis na Kráse dneška v úterý
- Pozítří: Industrial v husitském kostele
- Liška a Stockhausen na Strunách podzimu
- Hermovo ucho: Hudba mocnější než sama moc
- Tomáš Liška: Bercheros Odyssey
- Music From The Tudorfest: San Francisco Tape Music Center 1964
- Videa na víkend
- První úterek v měsíci: Velikonoční procesí čili O paměti duchů
- Soutěž o vstup na Punkt Meets Music Infinity
- Videa na víkend
- Videa na víkend
- Isaak Osipovič Dunajevskij na Kráse dneška
- Videa na víkend
- Péter Eötvös: Concertos
- Degustace z archivu: Giacinto Scelsi
- Giacinto Scelsi
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody I - Myšlenky rychlejší než zvuk
- MusicOlomouc 2015
- Florian Wittenburg: Aleatoric Inspiration
- Peter Ablinger: Voices and Piano
- Nekonečně dlouhé teď (MaerzMusik 2015)
- Hortus Musicus, stará i nová hudba a soutěž o lístky
- Klaus Lang: Organ Works Vol. 2
- Zápisky z podzemí
- Rok jubilantů a strašení soudobou hudbou
- Nehorázné peníze
- Videa na víkend - zveme na Echofluxx 15
- První úterek - napsaný v úterý, ale přeložený až ve čtvrtek - v měsíci: tři odstavce, možná čtyři, při online čtení (a na cestě).
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Max Richter: Sleep
- Berg a staré filmy s novou hudbou synagoze
- Videa na víkend - čínská edice
- Alois Hába – Busoni mu říkal Ali Baba...
- Miroslav Srnka: South Pole
- Iannis Xenakis - Přesný strůjce zvuku hrubě tesaného
- Peter Graham: Wabi
- Sir Peter Maxwell Davies
- Henryk Górecki: Symphony No. 4
- Videa na víkend - Mozart, čili MocUmění
- Hermovo ucho: Písek jako metafora
- Cyklus Krása dneška v jedenácté sezóně najel na mělčinu
- Michal Nejtek nově koncertně i na CD
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Bohyňování v Olomouci
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Slova a hudba: Imaginární dialog
- Festival Maerzmusik: Hudba a čas v digitálním věku
- Gigabajty kazet
- Lunaris: Music by Jonathan Östlund
- Nehybnost
- Miroslav Srnka: Chamber Music
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Poprvé v Pavilonu A
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Eva Šušková: secret VOICE electric
- Peter Eötvös - zítra, pozítří a popozítří
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- The Long Now 2016 – Ve znamení bdění
- George Cremaschi: 4 Medicines
- David Rosenboom: Naked Curvature
- Videa na víkend - mizející jazyky
- Tvar, prostor a čas
- Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki's 3rd Symphony)
- Pierre Boulez
- Pierre Boulez píše operu (pravděpodobně)
- Laurie Anderson: Heart of a Dog
- Videa na víkend: ragby a jiné koordinované pohyby
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Quasars Ensemble: Néo-Classicisme
- Rajmund Kákoni & Eugen Prochác: Accelerande
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Tim Hodgkinson: Onsets
- I vy můžete být géniem
- Kámen jak cyp
- Když Kolumbus objevil Ameriku...
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Hudební fórum Hradec Králové
- Terra Nova a Aurora Borealis
- Nexus and Sepideh Raissadat: Persian Songs
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Linda Catlin Smith & Eve Egoyan: Thought and Desire
- Hermovo ucho: Niblockova retrospektiva v Brně
- Tim, s lidmi
- Július Fujak: Various comprovisations
- FitkinWall: Lost
- Gordon, Lang, Wolfe: Lost Objects
- Jan Karman a vymítání ďábla
- John Adams: Absolute Jest - Grand Pianola Music
- Videa na neděli - Gilberto Mendes
- Videa na víkend - Sinatra, Curran, Heino
- Jan Steklík: Grafické partitury
- László Sáry: Hyperion´s Song Of Destiny
- Milan Knížák / Opening Performance Orchestra: Broken Re/Broken
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Ne:Bo:Daj: Leter tu develoter
- Dieter Schnebel: Minulost není kompletní
- Lost Objects v Národním divadle
- CD Latvian Voice