Když je bezoblačné počasí, vidím v dálce obrysy toho ostrova z baru na střeše sedmnáctipodlažního hotela, mého dočasného domova. Krakatoa, anebo indonésky Krakatau. Už druhý týden se den co den s respektem dívám do dáli směrem k nejslavnějšímu vulkánu světa a teprve teď, když mi Petr Ferenc mailem připomenul, že se blíží uzávěrka mé rubriky, napadlo mě, že bych ji mohl věnovat právě tématu Krakatoa. Nepřišel jsem do těchto končin kvůli nějaké, ačkoli slavné ostrovní sopce a ještě před dvěma týdny jsem vůbec netušil, že se ocitnu zrovna tady, na jihovýchodní Sumatře. Původně jsem měl namířeno na střední Jávu, neplánované setkání se starou kámoškou v Jakartě, kam jsem přiletěl, mě však na čas odklonilo o nějaké ty kilometry na západ. Neviděli jsme se pět let, byla zrovna na cestě do Lampungu, a tak mě vzala s sebou.
O největší vulkanické erupci v dějinách se toho popsalo, nafilmovalo, zanimovalo i nasimulovalo hodně. Kniha britského geologa a publicisty Simona Winchestra Karakatoa: The Day the World Exploaded, 27 August 1883 (Krakatoa: Den, kdy explodoval svět, 27. srpen 1883; 2003) patří k těm nejerudovanějším a nejdůvěryhodnějším zdrojům o tématu a dočkala se několika vydání. Co se týče zobrazování, fabulování a mytizování inspirující katastrofy, ani umělci a hudebníci nezůstali vědcům, historikům, publicistům či literátům nic dlužni. A erupce Krakatoa nebyla jedinou explozí, jenž stála hudebníkům za reprezentaci. Orchestrální kompozice Tren ofiarom Hiroszimy (1960) Krzystofa Pendereckého, či video-opera Three Tales (2002) Steva Reicha a Beryl Korotové, to jsou pouze dva z těch nejznámějších příkladů, jak se avantgardní skladatelé invenčně vypořádávají s tragičnem a heroickým vznešenem v tradičních hudebních formách a prostřednictvím audiomimetické reprezentace. A třeba jazzující Krakatoa (Mountain of Fire) pro dechový orchestr (2008) od Williama Owense je zase ukázkou, jak o ni usiluje soudobý kompoziční akademismus.
Mne však spíš zajímá konceptualizace hluku, jakou několikastupňový výbuch Krakatoa od roku 1883 dodnes podněcuje. Šlo prý o nejintenzivnější zvuk, jaký kdy lidstvo zaznamenalo, a s velkou pravděpodobností též jaký kdy Země „zažila“ – takový „náš malý velký třesk“. Nebyla to samozřejmě žádná počáteční singularita, žádný „ground zero“, nýbrž důsledek i příčina tektonických dějů, jež dodnes pokračují a zřejmě budou ještě dlouho pokračovat. Nakonec, krakatoaské kataklyzma (odhaduje se, že zabilo kolem 40 000 lidí) nebylo jediné a zcela zřejmě ani nejdůležitější z těch, která vědci podezírají z nějakého dějinného zvratu na naší planetě. Vulkanické aktivity prý můžou za vyhynutí dinosaurů i zánik minojské civilizace na Krétě, zcela jistě způsobují dočasné ochlazení klimatu a ničivé vlny tsunami, pochovaly Pompeje, a i v době antropocénu výrazně ovlivňují planetární prostředí a znepříjemňují lidstvu život. O erupci Krakatoa však máme nejvíc záznamů a mnohé z výpovědí očitých (či spíš „ušitých“) svědků zdůrazňují právě nesnesitelný zvukový teror.
Vědci mají za to, že intenzita zvuku výbuchu přesáhla asi 100 mil od epicentra 172 dB, což je hodnota vypočítaná dle záznamu barometru v inkriminovaný den v jedné jakartské plynárně. Britská loď Norham Castle byla v době exploze k sopce ještě blíž – asi 40 mil – a podle písemného svědectví její kapitána náhlé detonace ohlušovaly členy posádky a poškozovaly jim ušní bubínky. Ohlušující hluk musel být o to děsivější, že se, přestože bylo dopoledne, šířil v naprosté temnotě, způsobené sopečnými úniky do ovzduší. Vyjádřeno v prostoročasových pojmech, několik hodin po finálním výbuchu Krakatoa bylo jeho zvuk slyšet od východní Afriky po východní Austrálii a od Indie po Jižní Austrálii, a ještě pět dnů později zaznamenávaly meteorologické stanice na celém světě tlakové anomálie, jak ten zvuk „putoval“ kolem naší planety.
Síla takového zvuku je nepředstavitelná a vnucuje mi otázku, do jaké míry se podílel na počtu obětí katastrofy. Vždyť zvuk může i zabíjet. Svědci krakatoaských výbuchů mluví metaforicky o dělových salvách, je nutné si však uvědomit, že svá svědectví mohli sdělit jenom díky tomu, že se nacházeli v „bezpečné“ vzdálenosti od místa činu, a tudíž je slyšeli pouze v oslabené intenzitě. Výstřel z kanónu byl v té době zřejmě „jednotkou“, v níž lidi, žijící před věkem leteckého bombardování a atomových bomb, spontánně měřili hluk i svůj strach z něho. Byly to vesměs asociativní vyjádření, v některých případech jakoby vystřihnuté z pozdějšího Russolova Umění hluku.
Obecně se za práh lidské bolesti způsobené zvukem považuje 130 dB. Zvuk, který slyšeli obyvatelé Jakarty (tehdejší Batávie) v nedělné ráno, když skomíral ostrov Krakatoa, byl hodné za ní. Několik minut (nebo dokonce vteřin) dál musel mít na lidi smrtelné účinky a je problematické, jestli ho vůbec za zvuk máme označovat. Evropská kosmická agentura (ESA) údajně disponuje smrtící sonickou zbraní; samozřejmě, její původní funkce není zabíjet lidi či jiné živočichy, nýbrž testovat odolnost vesmírných satelitů vůči hluku raketových motorů. Je to novodobá jerišská trouba o výkonu 154 dB. Není to ještě smrtící dávka, nicméně praskají při ní naše ušní bubínky, které obecně snesou 150 dB. Za vražedný se považuje zvuk, jehož síla se pohybuje v rozpětí od 185 do 200 dB, co určitě byla hodnota v bezprostřední blízkosti krakatoaské exploze. Takovýto zvuk však nezabíjí člověka výlučně destrukcí sluchových orgánů, nýbrž současně způsobuje plicní embolii, následkem čehož pak selhává srdce. Je to pochopitelné, jelikož akustická energie souvisí s tlakem vzduchu, a ten je nebezpečnější než samotný zvuk. A jak dobře víme, škodit a zabíjet můžou i neslyšitelné ultrazvuky.
Ačkoli Karakatoa v těchto dnech pokojně dřímá, v mém nitru budí nepokoj. Pohled na majestát přírodní vznešenosti a vědomí možného ohrožení způsobují, že moje asociační schopnost je nebývale čilá. Obavy z potenciálního zvuku, jenž může znenadání zabíjet, mne kupodivu inspirují, což dokazuje i tento text. Přestože přírodním krásám moc neholduju a už vůbec nejsem ochoten snášet kvůli nim cestovatelské nepohodlí a útrapy, Krakatoa mě jaksi dostal, a tak se těším na zítřejší plavbu k němu. Doufám, že ještě nějaký čas vydrží dřímat, v dohledné době se nerozzlobí a neohluší lidstvo „noisem“, jehož intenzitu neunesou ani ti nejotrlejší noisemakeři.
PS: Včera, po výletní plavbě kolem ostrovů v zálivu, jsem zjistil, že to, v čem jsem deset dnů z bezpečné vzdálenosti svého hotela spatřoval Krakatoa, je úplně jiný ostrov. Další skvělý důkaz milosrdného konsenzu: domorodci (v mém případě číšník v hotelovém baru) vám pokaždé řeknou to, o čem se sami domnívají, že chcete slyšet. Na tomto komunikačním lapsusu si zlomilo vaz už mnoho vědátorů. Nikdo však zatím nehodlá přepisovat dějiny antropologie, ani já svůj článek. Nakonec, v obou případech jde „jenom“ o vyprávění a to, jak víme, je antropologická konstanta. Dějiny vyprávěné a psané druhem animal symbolicum, jsou dějinami interpretací. A o schopnost interpretovat jde v naší kultuře především.

Památník Krakatoa v Lampungu s readymadem námořní bóje, doplavené obří vlnou tsunami do města po výbuchu vulkánu
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Zápisky melomanovy 30
- Steve Reich / Beryl Korot: Three Tales
- Steve Reich / Ensemble Avantgarde: Four Organs, Phase Patterns, Pendulum Music
- Tomáš Liška: Bercheros Odyssey
- Zápisky melomanovy 1
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- Hermovo ucho: Uměl(eck)á inteligence Marvina Minského
- Videa na víkend: Donaufestival
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- Hermovo ucho: Niblockova retrospektiva v Brně
- Hermovo ucho: Hudba mocnější než sama moc
- Jan Faix – Marian Petržela: II
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Videa na víkend - do vesmíru
- Videa na víkend - pastorální
- Stratocluster: Éternagy
- Gabriela Friedli Trio: Areas; Pat Battstone: The Last Taxi: In Transit; Pago Libre & Friends: Got Hard
- Videa na víkend
- Videa na víkend - Dobršská brána
- Tim Garland: Weather Walker
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Tom Braun & Olga Stehlíková: Vejce/Eggs
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Videa na víkend – Alternativa 2015
- Didi Kern: Celý život se zdá být velkým improvizovaným koncertem!
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Milan Knížák / Opening Performance Orchestra: Broken Re/Broken
- Leszek Moźdźer & Friends: Jazz at Berlin Philharmonic III; Jazz at Berlin Philharmonic IV – Accordion Night
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Gigabajty kazet
- Dinosaur: Together, As One
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Michael Vincent Waller: The South Shore
- FitkinWall: Lost
- MaerzMusik 2013: Ve znamení korektnosti
- I vy můžete být géniem
- Steve Reich: Radio Rewrite
- Steve Reich: WTC 9/11
- Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?
- Videa na víkend - pocty
- Videa na víkend - nejlepší skladby milénia
- Are You Free, Dunajská Stredo? Ano!
- Zkouška sirén – Uraženi uměním
- Mahan Esfahani: Současných skladeb pro cembalo není nikdy dost
- Videa na víkend - hromadění nástrojů
- Zápisky z podzemí
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody I - Myšlenky rychlejší než zvuk
- Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki's 3rd Symphony)
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Henryk Górecki: Symphony No. 4
- John Adams: Absolute Jest - Grand Pianola Music
- Odešel Eugenius Rudnik, elektroakustický strážce ekecheirie
- Terry Riley: The 3 Generations Trio
- Cluster Ensemble Plays Philip Glass
- Mary Jane Leach: (f)lute songs
- Tomáš Hrubiš: Raport
- Peter Graham: Těch, které zajímá opravdu hudba, je strašně málo
- Michael ZT Rose: Phantasmagoria
- Videa na víkend - islámská edice
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern I
- Videa na víkend - Sedminásobné RIP
- Hermovo ucho: Harmonie a poezie podle Michaela Pisara
- Hermovo ucho: Musica speculativa vs. musica corporalis?
- Hermovo ucho: Písek jako metafora
- Hermovo ucho: Ornette Coleman - Free jazzem proti „ebonics“
- Hermovo ucho: Onement anebo Když se „jedinost“ zaměňuje za „jedinečnost“
- Hermovo ucho: Dopis od Merapi
- Hermovo ucho: Gamelan z klece ven!
- New York v osmdesátých: Shockabilly - Maximální downtown
- Hermovo ucho: Colin McPhee – kronikář i pokračovatel balijské hudební tradice
- Soutěž o vstup na Punkt Meets Music Infinity
- Hermovo ucho: Baryton Buckner
- Srdce v kusech hluku
- Surfin' Bazooka: Super Bazooka Trouper
- Chra: On a Fateful Morning
- Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)
- Z obrazu zvuk
- Hudební intimnosti
- Venetian Snares: She Began to Cry Tears of Blood Which Became Little Brick Houses When They Hit the Ground
- Psychic TV: Kondole / Dead Cat
- DIY kultury - Fight Your Own War: Power Electronics and Noise Culture
- Poprvé a za peníze: Tajemník
- Videa na víkend: Osmý ročník festivalu Hradby Samoty začíná již za necelé dva týdny
- Pauline Oliveros 1932-2016
- Jean-Claude Risset 1938-2016
- Jexper Holmen: Krása z kosmické perspektivy
- Josef Klíč: Grafické partitury a texty Sonnyho Halase
- Pascal Gallois, revolucionář fagotu
- Videa na víkend - ptačí písně
- Iannis Xenakis: La Légende d'Eer
- Nehybnost 7
- Tõnu Kõrvitz: Mirror
- Salò Salon: The Scent of Voluntarism
- Svět zvuků Kaiji Saariaho
- Maria-Paz Santibañez: Echoes et résonances
- Tor Lundvall: A Dark Place; Tor Lundvall presents Witness Marks: The Works of John B. McLemore
- Die Angel: Entropien I.
- Cry of Humans: -esc-
- Zápisky melomanovy 23
- MaerzMusik – festival vzdorující času
- Videa na víkend - Hilmar Örn Hilmarsson
- Martin Marek: Loudium
- Sova smrti: Sova smrti
- Starý kouzelník aneb Re-Inventing Smetak
- Žádný člověk - opera s tichým výbuchem a bez kompromisů.
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Zkouška sirén - Kdo je náš mecenáš?
- Marek Kopelent - Pročistit partituru
- Videa na víkend - V hájích pěvců sbory
- John Cage, Reinhold Friedl: Complete Song Books
- Zvukové stezky a magnetická pole v Anežském klášteře
- Bernhard Lang: Spas nás před všemi, kdo se nás pokoušejí spasit
- Aborym: Shifting.negative
- Présence électronique 2017
- Psychick Witch: Cosmic Botanist
- Skladatel Jiří Kadeřábek hvězdou jarních premiér
- Lionel Dixit: Zvukem I̶I̶I̶
- Eine Stunde Merzbauten: nESMysl
- Nehybnost 8
- Magadan: Perm 36
- Ondřej Adámek: Körper und Seele
- Christoph Erb / Jim Baker / Frank Rosaly: Parrots Paradise
- Eine Stunde Merzbauten: 7305
- Primitive Man: Fear / A Life of Turmoil
- Sedmý ročník Hradeb samoty začíná již tento pátek
- Nehybnost 9
- Videa na víkend - Svěcení jara
- Martin Smolka: Poema de balcones
- Láska na dálku v Brně
- Noční provoz: Mare Nostrum Ignis Est
- Videa na víkend - hory
- David Lang: the national anthems / the little match girl passion
- Zkouška sirén - Obklopeni orchestrem
- David Rosenboom: Naked Curvature
- Videa na víkend - mizející jazyky
- Tvar, prostor a čas
- The Long Now 2016 – Ve znamení bdění
- George Cremaschi: 4 Medicines
- Festival Maerzmusik: Hudba a čas v digitálním věku
- Orient: V
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- Peter Eötvös - zítra, pozítří a popozítří
- Eva Šušková: secret VOICE electric
- Videa na víkend - Berlín
- Kaada / Patton: Bacteria Cult
- Poprvé v Pavilonu A
- Lunaris: Music by Jonathan Östlund
- Miroslav Srnka: Chamber Music
- Nehybnost
- Sir Peter Maxwell Davies
- Peter Graham: Wabi
- Pierre Boulez
- Michal Nejtek nově koncertně i na CD
- Cyklus Krása dneška v jedenácté sezóně najel na mělčinu
- Pierre Boulez píše operu (pravděpodobně)
- Videa na neděli - Gilberto Mendes
- Gordon, Lang, Wolfe: Lost Objects
- Jan Karman a vymítání ďábla
- Bohyňování v Olomouci
- Chrup / Pole Dancing Madre Teresa: split
- Alois Hába – Busoni mu říkal Ali Baba...
- Videa na víkend - čínská edice
- Iannis Xenakis - Přesný strůjce zvuku hrubě tesaného
- Miroslav Srnka: South Pole
- Videa na víkend - Mozart, čili MocUmění
- Slova a hudba: Imaginární dialog
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Tobias Meier: Interesting
- Nehybnost 2
- Nehybnost 4
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Videa na víkend - nová sezóna
- Zkouška sirén: experimentující antimodernista John Tavener
- Boris Kovač: Times of Day
- Dave Phillips: Ritual Protest Music
- Videa na víkend - nesnesitelně uklidňující hudba
- MusicOlomouc již ode dneška
- Zkouška sirén - Andrew Downes
- Nehybnost 5
- František Chaloupka: Selected Works 2006–2015
- Zkouška sirén – populárně vážná hudba
- Kevin Volans: Potřebujete-li publikum, nepotřebujeme vás
- Hudební fórum Hradec Králové 2016
- Zápisky melomanovy 17
- MusicOlomouc: zvuková duha v barokních kulisách
- Zápisky melomanovy 16
- Andersen Viana aneb Brazílie není jen olympiáda
- Michael Byron: In the Village of Hope; Peter Garland: After the Wars; Chas Smith: Twilight of the Dreamboats
- Videa na víkend - léto je tu!
- NODO – Dny Nové Opery Ostrava 2016
- Videa na víkend - Britská edice
- Osobní úvaha nad operami a seznamy
- Videa na víkend - Ladislav Kupkovič
- Vzpomínka na Ladislava Kupkoviče
- Ikunaa: Box of Melancholy
- Zápisky melomanovy 14
- Olga Neuwirth: Goodnight Mommy
- Petr Bakla: Piano Concerto, Classical Blend / Weihnachtsoratorium
- Jan Karman: Geneefse Psalter
- Videa na víkend - Einojuhani Rautavaara
- Nehybnost 3
- Hans Abrahamsen: Let me tell you
- Videa na víkend - Contempuls za dveřmi
- Nový orchestr, nové místo, nová hudba. Ostravské dny 2017
- Úterní Wakushoppu bude noiseové
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody?
- Pozítří: id m theft able (us) & Ukamau (arm/cz)
- Zdeněk Lukáš: 90 – Selection of Chamber Music for Woodwind Instruments
- Vít Zouhar: Vytvářet prostor pro posluchačovy asociační reje
- Bastarda: Promitat Eterno
- Partitura a provedení – Miroslav Srnka: Overheating
- Pozítří: Sektion B, Institution D.O.L. a Magadan v Chapeau Rouge
- Mooncup Accident: Drill Is Gone
- Švýcarskoitalská Stimul Night
- Helios & Hess: Lump
- Ventil
- Zítra: Ich bin N!ntendo + Rouilleux v bubenčské Nádražce
- Aaron Dilloway pro Nepál
- Loudest Cabaret Ever
- Altars Altars: 1864
- MusicOlomouc 2018 – Hloubkový audit současné komorní tvorby
- Videa na víkend – drony a jiné dlouhé tóny
- Zkouška sirén – Souvislosti se vyjeví…
- Katia Labèque & Triple Sun: Moondog
- Partitura a provedení – Michal Nejtek: Ultramarine
- Bernard Falaise: Lézardes et zébrures; Ida Toninato & Jennifer Thiessen: The Space Between Us; Ensemble SuperMusique: Les porteuses d´O; Jean Derome: Résistances
- Dvacáté století jako kontinuum
- Iannis Xenakis: Persepolis
- C-Drík: Kdepak ta vaše world music
- Manuella Blackburn: Petites étincelles; Ana Dall´Ara Majek: Nano-Cosmos; Annette Vande Gorne: Tao; Annette Vande Gorne: Impalpables
- Musikfest Berlin – běh na dlouhou trať
- Musica Falsa et Ficta Ensemble: Suite from the opera Mystery of the Bar (live from Budapest)
- PET(m)use
- Hudební fórum Hradec Králové 2018
- Partitura a provedení: Má vlast
- Ostravské opery v Praze
- Videa na víkend - Sledujte partituru
- Svatojakubské hudební putování
- PBK: The Killer God; Rafael Gonzáles: Aterrizaje Magnético
- Robert Piotrowicz - Lukáš Jiřička: Samoobrona (magiczny manifest)
- Kovové okénko: Střípky industriální estetiky – Radical Records Releasing I
- Nac/Hut Report: Schism No Symmetry
- Kovové okénko: Střípky industriální estetiky - Radical Records Releasing II
- Shikabala / Uncle Grasha's Flying Circus: split
- Philip Jeck: Cardinal
- Anna Zaradny: Go Go Theurgy
- Kompletní diskografie na Bandcampu
- Artificial Memory Trace: Boto (Encantado); Freiband: Stainless Steel
- Artificial Memory Trace: Reprint
- ExSxMx: E.S.M.
- Gorenoise: okrajová kultura oslavování zvratků, vnitřností a zhoubných nádorů
- Ondrej Zajac: Monolith
- Matmos: Ultimate Care II.
- Pozítří: A2+ o šesti chodech
- Kevin Drumm – věčně nespokojený hledač
- Jelly Belly: This Ain´t No
- Jamka v pátek v Potrvá
- Pozvakowski: iterum
- Yasunao Tone / Talibam! / Sam Kulik: Double Automatism
- Zenial: Chimera; Minotaur
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody IV – Kdo jsou ti fašisté?
- Boris: Asia; Urban Dance; Warpath
- Pár písní pro Pluto
- K2 / Allan Zane: split; K2 / Napalmed: split; Takashi Ohkawa / Napalmed: The End? / Five Minutes Long Communication Between Teresa Ohkawa And Matka Takashi
- Dario Sanfilippo & Sec_: Fame d’Aria
- Robert Piotrowicz: Stara Szkoła Ze Złota / Old School Made Of Gold (12”)
- Kovové okénko: Čtyři kruhy pekla aneb Extrémní tváře power electronics
- V.A. - Noise Cave na Žižkovské Noci 2016
- Kovové okénko: Neklidný svět Dominica Fernowa
- Hiroshi Hasegawa: Sanzagaike
- Astro: V zajetí hluku
- Videa na víkend: KontrA2punkt
- Merzbow, Mats Gustafsson, Balász Pandi, Thurston Moore: Cuts of Guilt, Cuts Deeper; Merzbow & Xiu Xiu: Merzxiu; Merzbow: Wildwood
- Ghettoblaster / V0NT
- Zkouška sirén – Generace?
- Björk: Utopia
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Pelikán/Ruinu: Hortus Conclusus; Ruinu/Fusiller: Sticky Magic/Police Fantôme
- Patrik Pelikán: Drift
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Count Portmon: RCL-290
- Videa na víkend - Slovensko
- Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion
- Tim, s lidmi
- Zkouška sirén - Trochu nižší C4
- zeitkratzer + Elliott Sharp: Oneirika
- Zápisky melomanovy 33
- ŽUŽU
- Marek Keprt - Tóny se vModříňují
- Iszek Baraque: The Other Side of František Chaloupka
- Videa na víkend - třikrát živě
- Hudební fórum Hradec Králové 2017
- Ana-Maria Avram 1961-2017
- Count Portmon
- Elliott Sharp: Oceanus Procellarum
- Ivana Loudová 1941-2017
- The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno: Co znamená vésti koně
- Captain Lobo / Count Portmon: Melancholic Unicorn
- Massola feat. Sedem Minút Strachu
- Videa na víkend - zpátky do školy!
- Zkouška sirén - Není anonym jako anonym
- Elektroakustická hudba Zbyňka Vostřáka dnes večer ve Vršovicích
- Sára Medková: De Profundis
- Videa na víkend - Stroje to umí lépe
- Videa na víkend - zveme na MusicOlomouc
- Ostravské dny 2017
- Daniel Brožák 1947-2017
- Videa na víkend - blíží se podzim
- Partitura a provedení – Ondřej Štochl: ve dne stíny, v noci Světlo
- Michal Rataj: Sentenceless Sentence
- My Live Evil IV.: Próra V Tyči
- Daniel Lentz: River of 1,000 Streams; John Luther Adams: Everything That Rises; Peter Garland: Moon Viewing Music
- Kam v srpnovém horku?
- Zkouška sirén – Mizející korespondence
- NODO 2018
- Staré i nové opery v Ostravě
- Partitura a provedení – Alois Hába: Přijď království Tvé
- Bruno Duplant: Chamber and Field Works (2015 – 2017); Magnus Granberg: Es schwindelt mir, es brennt mein Eingeweide; Insub Meta Orchestra: 13 & 27
- Partitura a provedení – Marko Ivanović: Little Words
- Partitura a provedení – Jakub Rataj: Trans-polypnoe
- Ulrich Krieger: /RAW: ReSpace/; Michael Vincent Waller: The South Shore; Dan Joseph: Electroacoustic Works; Leslie Ross: Drop by Drop, Suddenly
- Yan Jun: Na zdraví!
- Mark Fell: Intra
- Videa na víkend - Začátek sezóny
- Oľga Kroupová: EO IPSO
- Videa na víkend - 1968
- Musica Viva Pragensis
- Partitura a provedení – Luboš Mrkvička: For Large Ensemble, part D
- Morton Feldman v DOX
- Zápisky melomanovy 35
- Iva Bittová - Kafka, Kurtág, kojoti
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Zeitkratzer: Serbian War Songs
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Partitura a provedení – Petr Bakla: Elsewhere
- The True Story of Klamm & Pelikan
- Partitura a provedení – Jan Ryant Dřízal: Narcissus
- Zkouška sirén – Kánon 100
- eEeSeM: ByloNebyloRybaNaruby
- Videa na víkend – Dieter Schnebel
- Dieter Schnebel - Pastor Nové hudby
- Brian Eno – systematické nahodilosti
- Michael Winter: Už se nesnažím najít rovnováhu mezi životem a uměním
- Videa na víkend - Ostravské ochutnávky
- Videa na víkend
- Rob Mazurek and Black Cube SP: Return The Tides: Ascension Suite and Holy Ghost; Rob Mazurek / Exploding Star Orchestra: Galactic Parables: Volume 1
- Osm a půl hodiny progresivní hudby za dolar...
- Yves Robert Trio: Inspired
- Milníky Tonyho Bucka
- Frans Friederich: Jazzdancetera #3; Bands #4
- Outre Mesure: La Ligne Perdue
- První úterý v měsíci… aneb Co zbývá ze století? (Dneska něco o minulosti)
- Piotr Wyleźol: Improludes; Aga Derlak Trio: First Thought
- Carlos López: Letters From Kobenhavn; Mandala
- Uwe Oberg / Silke Eberhard: Turns
- Meson: 5c4l3
- Tonbruket: Forevergreens
- Phronesis: Parallax
- Per Oddvar Johansen: Let´s Dance
- Sarah Bernstein Quartet: Still/Free
- Iréne Schweizer / Han Bennink: Welcome Back
- André Fernandes: Dream Keeper
- Simon Nabatov / Mark Dresser / Dominik Mahnig: Equal Poise
- Dylan Ryan Sand: Circa
- NTS
- Mats Gustafsson: Torturing The Saxophone
- Malija: The Day I Had Everything
- Bansal Trio: Chandra
- Grencsó Open Collective with Rudi Mahall: Marginal Music / Rétegzene
- Meinrad Kneer Quintet: Oneirology
- 1705: Zone
- Michal Nejtek/Pavel Hrubý/Jaromír Honzák/Daniel Šoltis: Phoenix; Pavel Hrubý/Dušan Černák: Panoptikon
- Guus Janssen: Meeting Points
- John Dikeman / William Parker / Hamid Drake: Live at La Resistenza
- Le Pot: Hera
- The Kandinsky Effect: Somnambulist
- Zooom Trio: What´s for Dessert
- Anthony Braxton / Derek Bailey: First Duo Concert
- Northern Edition – curated by Fiona Talkington
- Jorgos Skolias / Antonis Skolias: Kolos
- Videa na víkend - Rotschildové, Peršané a další
- Ridina Ahmedová & Petr Tichý: HLASkontraBAS
- Budoucnost
- New Rotterdam Jazz Orchestra meets Anton Goudsmit: Live
- Gareth Lubbe / Simon Nabatov: Lubatov; Simon Nabatov Trio: Picking Order
- Hristo Vitchev Quartet: In Search Of Wonders
- Tim O´Dwyer: The Fold (Köln Project)
- Billie Davies: On Hollywood Boulevard
- Martin Archer: Story Tellers
- Thumbscrew
- Loz Speyer´s Inner Space: Life on the Edge; Stuart Popejoy: Pleonid
- Thumbscrew: Convallaria
- I.P.A.: I Just Did Say Something
- Josef Leimberg: Astral Progressions
- Serge Adam/Tania Pividori/Christelle Séry: Robert Desnos – Journal D´Une Apparition
- Gebhard Ullmann Basement Research: Hat and Shoes
- Vasil Hadžimanov Band featuring David Binney: Alive
- For Free Hands: Kaleidoscope Freedom
- Danielsson, Neset, Lund: Sun Blowing
- Jan Lundgren: The Ystad Concert (A Tribute to Jan Johansson)
- Muff: Hypnotix Bum Bum
- Tim Garland: One
- Jason Rebello: Held
- Fire! Orchestra: Ritual
- Peter K Frey and Daniel Studer: Zurich Concerts
- Jasper Høiby: Fellow Creatures
- Empirical: Connection
- Guillaume Séguron / Catherine Delaunay / Davu Seru: La double vie de Pétrichor
- Marcos Pin: Broken Artist
- Elliot Galvin Trio: Punch
- Blazing Flame: Murmuration
- Pit Dahm Trio with Harmen Fraanje: Omicron
- Steve Lacy Quintet: Last Tour
- WWW - WintschWeberWolfarth: Thieves Left That Behind
- Hermovo ucho: Trnitá cesta Zdenka Plachého I
- Hermovo ucho: Trnitá cesta Zdenka Plachého II
- Hermovo ucho: Once Upon a Time in Roxy
- Hermovo ucho: Zpívající dům na Kossuthově ulici
- Hermovo ucho: Všestranný génius George Lewis III
- Hermovo ucho: Všestranný génius George Lewis I
- Hermovo ucho: Všestranný génius George Lewis II
- Hermovo ucho: Ze Sumatry podruhé a podruhé neplánovaně
- Hermovo ucho: Rozjímání nad magnetofonem Ladislava Nováka
- Michal Tokaj Trio: The Sign
- Inclusion Principle: Third Opening
- Pavel Hrubý: Between the Lines
- Pozítří: V Kaštanu začíná Jazznění
- Julie Tippetts & Martin Archer: Vestigium
- Hermovo ucho: Co jsem objevil na Scelsiho a pod Curranovým klavírem
- Co na brněnském Jazzfestu?
- Hermovo ucho: Nicolas Collins končí coby šéfredaktor Leonardo Music Journalu
- Hermovo ucho: Smutek bílé partitury
- Hermovo ucho: Paul Panhuysen – pestrý život prožitý v prostorech mezi strunami a rezonátory
- Hermovo ucho: Postmoderní experiment v budapešťské opeře
- Hermovo ucho: Film se pořád stříhá, zatímco varhany ještě stále znějí
- Hermovo ucho: Vášnivě kontroverzní Barthes
- Hermovo ucho: S rozkoší naslouchám rozmanitostem indonéského venkova
- Hermovo ucho: Mimochodem, poslouchám
- Hermovo ucho: If, Bwana opět v Čechách
- Hermovo ucho: Není kanál jako kanál
- Hermovo ucho: Fluxovská verze hudby I. – Od prvního kontrabasu k radikální dekonstrukci hudby
- Hermovo ucho: Ladění a nálady
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern II
- Hermovo ucho: Kam dospěla meta-hudba a dospěla vůbec?
- Hermovo ucho: Liptovské impulsy mého života
- Hermovo ucho: Fluxovská verze hudby II. - Opera Fluxa
- Hermovo ucho: Milanu Grygarovi k devadesátinám anebo Na co jsem postupně přišel za oválným stolem v jeho ateliéru
- Martin Archer & Engine Room Favourites: Bad Tidings from Slackwater Drag
- New York v osmdesátých: Knitting Factory – zrod scény
- Léandre / Delbecq / Houle: 14 rue Paul Fort, Paris
- Girls In Airports: Fables
- New York v osmdesátých: Jazzová válka
- Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio: Something Personal
- Misha Mullov-Abbado: New Ansonia
- Meinrad Kneer´s Phosphoros Ensemble Plays Christian Morgenstern
- PRINT & Friends: Transformation
- Billie Davies: Hand In Hand In the Hand Of the Moon
- Uwe Oberg: Twice, at Least
- Eivind Aarset: IE
- Chiara Liuzzi: Floating… visions of Billie Holiday
- DJ Paypal: Sold Out
- Luca Sisera Roofer: Prospect
- Vyacheslav Ganelin / Alexey Kruglov / Oleg Yudanov: Live in Shenzhen / Russian New Music in China
- The Necks: Vertigo
- Buffa / Battaglia / Bodrato / Mazzucco: Pow-Bee
- Arrigo Cappelletti / Furio Di Castri / Bruce Ditmas: Homage to Paul Bley
- Christoph Irniger Trio: Octopus
- Wakushoppu modulární i regulérní
- Actis Dato Quartet: Earth is the Place
- Satoko Fujii Tobira: Yamiyo Ni Karasu; Satoko Fujii Orchestra Berlin: Ichigo Ichie
- Deši: Opilon
- Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy
- Pavel Morochovič Trio: Awakening
- Ligro: Dictionary 3
- Ivo Perelman / Mat Maneri / Joe Morris: Counterpoint; Ivo Perelman / Whit Dickey: Tenorhood
- Sun Ra & His Intergalactic Research Arkestra: Planets Of Life Or Death Amiens ’73; Sun Ra: Duke Ellington’s Sound Of Space; Sun Ra: Solo Piano Venice 1977
- Gratkowski / Kruglov / Nabatov / Yudanov: Leo Records 35th Anniversary Moscow
- Matthieu Donarier Trio: Papier Jungle
- Jaga Jazzist: Starfire
- XaDu: Random Abstract
- Hvězdy africké hudby ve hvězdárně v Úpici
- Matouš Hrbek: Šlo nám o to, aby se muzika přenesla na plátno a malba do muziky
- Po každém hraní umřeš
- Nekonečně dlouhé teď (MaerzMusik 2015)
- Peter Ablinger: Voices and Piano
- Videa na víkend
- Florian Wittenburg: Aleatoric Inspiration
- MusicOlomouc 2015
- Giacinto Scelsi
- Degustace z archivu: Giacinto Scelsi
- Kadosch & Babel Eyes: Disappearing Languages
- Videa na víkend - pozvánka na Expozici nové hudby
- Proč jezdit do Brna
- Videa na víkend
- Attila Tverďák: Elektrická gitara
- Michael Gordon: Dystopia
- Videa na víkend
- Bernhard Lang: DW 16 / Songbook I
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody II - Neklidná šedesátá a počátek industriální hudby
- Hortus Musicus, stará i nová hudba a soutěž o lístky
- Klaus Lang: Organ Works Vol. 2
- Videa na víkend
- Iannis Xenakis na Kráse dneška v úterý
- Pozítří: Industrial v husitském kostele
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- MusicOlomouc nově nakopnutá
- Isaak Osipovič Dunajevskij na Kráse dneška
- Music From The Tudorfest: San Francisco Tape Music Center 1964
- Liška a Stockhausen na Strunách podzimu
- Videa na víkend
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- První úterek - napsaný v úterý, ale přeložený až ve čtvrtek - v měsíci: tři odstavce, možná čtyři, při online čtení (a na cestě).
- Videa na víkend - zveme na Echofluxx 15
- Nehorázné peníze
- Péter Eötvös: Concertos
- Rok jubilantů a strašení soudobou hudbou
- Per Bloland: Chamber Industrial
- Videa na víkend - Příprava na Ostravu
- Rajmund Kákoni & Eugen Prochác: Accelerande
- Tim Hodgkinson: Onsets
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Quasars Ensemble: Néo-Classicisme
- Laurie Anderson: Heart of a Dog
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Videa na víkend: ragby a jiné koordinované pohyby
- Linda Catlin Smith & Eve Egoyan: Thought and Desire
- László Sáry: Hyperion´s Song Of Destiny
- Jan Steklík: Grafické partitury
- Videa na víkend - Sinatra, Curran, Heino
- Dieter Schnebel: Minulost není kompletní
- Lost Objects v Národním divadle
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Ne:Bo:Daj: Leter tu develoter
- Kámen jak cyp
- Nexus and Sepideh Raissadat: Persian Songs
- Caspar Fúze a Johannes Přerušení Walter
- DJ Spooky + Kronos Quartet: Rebirth of a Nation
- Milý deníčku (V tyto dny X)
- Pavel Zemek Novák: Hovory o jednohlasu
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Videa na víkend
- Maurizio Carrettin: SynthEnergheia Project
- Moravský podzim začíná
- Ohlédnutí za Ostravskými dny
- Terra Nova a Aurora Borealis
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Hudební fórum Hradec Králové
- Když Kolumbus objevil Ameriku...
- Max Richter: Sleep
- Berg a staré filmy s novou hudbou synagoze
- Videa na víkend
- Videa na víkend
- Hristo Vitchev Quartet: Of Light And Shadows; Behind the Shadows
- Leipziger Jazztage - Jazz není (jen) žánr
- Elliot Galvin: The Influencing Machine
- Zapisky melomanovy 32
- The Runcible Quintet: Five; The Remote Viewers: Last Man In Europe
- Milenky múz: Beata Hlavenková
- Thisnis: Variationes Calvariae Locus
- Trio Michala Nejtka: 8 For 3 And 4
- Zápisky melomanovy 34
- Kimmig – Studer – Zimmerlin String Trio: Im Hellen; Markus Eichenberger & Daniel Studer: Suspended
- Dinosaur: Wonder Trail
- Joachim Badenhorst a jeho „malé“ vydavatelství...
- López & Kadziela: Augmentation
- Tygroo: Sauti Mafuta
- PQ: Tyče nevyhnutelné
- Hradčany: Y´Ocam
- Wadada Leo Smith: America´s National Parks
- Zápisky melomanovy 27
- Free Balkan Quintet: Gankinos
- Rob Luft: Riser
- Kelan Phil Cohran 1927-2017
- Misha Mullov-Abbado: Cross-Platform Interchange
- Michiel Braam: Gloomy Sunday; Daniel Erdmann´s Velvet Revolution: A Short Moment of Zero G
- Boris Kovač New Ritual Group: The Path
- Malija: Instinct
- Limbo: Details
- Jon Bap: Yesterday’s Homily
- Made To Break: Superskupina zrozená k rozbíjení a novým konstrukcím...
- Sylvain Cathala Septet: Hope
- Binker & Moses: Journey To the Mountain Of Forever
- Vertigo slaví 15 let
- Girls In Airports: Live
- Peacock Kings: Under Badger Throw
- Pilgrims: Oriental Orbit; Simon Nabatov String Trio: Situations; Anne-Liis Poll / Alistair MacDonald: Untold Story
- Joanna Brouk 1949 – 2017
- Nicole Mitchell: Mandorla Awakening II:Emerging Worlds
- Videa na víkend - Filharmonické Brno
- Devět hodin s Oldřichem Janotou
- ...v tento den II aneb RIP Tony Conrad
- Lahodí snům jahodí?
- Milý deníčku (V tyto dny VII)
- Michael Gira: Za vše osobně ručím
- Videa na víkend - Poušť
- CD Latvian Voice
- První úterek v měsíci: Velikonoční procesí čili O paměti duchů
- Vítězem letošní Prix Russolo je Jan Kruml
- Prix Russolo ve fotografiích
- Alessandra Eramo: Roars Bangs Booms
- I vy můžete hlasovat v Prix Russolo
- Orchestra of the Upper Atmosphere: 04; Maja Bugge: No Exit; Laura Cole: Enough; Ron Caines / Martin Archer Axis: Les Oiseaux de Matisse
- Dakhla Brass: Murmur
- ZKKP: 12345
- Metamorphic: The Two Fridas; The Eclectic Maybe Band: The Blind Night Watchers´ Mysterious Landscapes; Meloche / Archer / Robair / Hodnett: The Sincerity of Light
- Vráťa Brabenec: Šaman bez kmene, bez rodu, bez prérie
- Kterak Mary Halvorson kope hudbu do zadku...
- Quarter to Three: Improvised Quarter Tone Music
- Enemy: Enemy
- Ab Baars Solo: And She Speaks / A Collection of Ballads; Duo Baars-Henneman: Canzoni di Primavera; Baars / Kneer / Elgart: Live at Konfrontationen Nickelsdorf 2012
- Zápisky melomanovy 38
- Romanovská Tichý Hrubý
- Anna Gadt Quartet feat. Annemie Osbourne: Mysterium Lunae
- Spinifex: Amphibian Ardour
- Brinicle: First Frost
- Roller Trio: New Devices
- E Converso: Umělecká sebevražda – Radikální kreativita
- Verneri Pohjola & Mika Kallio: Animal Image
- Július Fujak: Various comprovisations